Aksjon Bedre Vei (ABV) mener ny E134 er det klart beste alternativet for ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. (Illustrasjon ABV).

– E134 er den klart beste løsningen

Aksjon Bedre Vei mener ny E134 skiller seg ut som den klart beste veiløsningen mellom øst og vest.

Samfunnsøkonom og styreleder i Aksjon Bedre Vei Nils Terje Furunes. Foto: Petter Teigen.

Onsdag presenterer Staten vegvesen sin utredning om ny

hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. Styret i den tverrpolitiske stiftelsen Aksjon Bedre Vei (ABV) håper etaten denne gangen ser veivalget i en helhetlig og nasjonal sammenheng, og lar samfunnsøkonomi og rasjonelle transportløsninger telle mer enn lokale særinteresser. I et slikt perspektiv vil ny E134 skille seg ut som den klart beste løsningen, skriver ABV i en pressemelding.

Kortest reisetid

– Ny E134 er alene om å gi en effektiv motorveiforbindelse til

Østlandet for hele regionen fra Stavanger til Bergen. Den gir kortest reisetid og betydelig miljøgevinst med minst avstand og lavest antall høydemeter, dessuten full ras- og vintersikkerhet og minimal påvirkning av bebygde områder og dyrket mark, sier Nils Terje Furunes, styreleder i Aksjon Bedre Vei. Furunes er samfunnsøkonom og tidligere konsernøkonom i DnB NOR.

Radikalt forbedret E134

Ny E134 er en radikalt forbedret utgave av dagens E134, og vil bli en effektiv transportkorridor som kan ta unna hovedtyngden av trafikken mellom øst og vest. I tillegg vil forgreninger og tilknyttede veier gi en sammenhengende motorveiforbindelse fra Bergen, Haugesund og Stavanger i vest – via Odda, Haukeli, Notodden, Kongsberg og Drammen – til Oslo-området, Grenland og Østfold i øst. Veien har også god tilknytning til Sverige, Danmark og Kontinentet, mener ABV.

Aksjon Bedre Vei (ABV).

ABV er en tverrpolitisk landsomfattende stiftelse som vil ha nye ideer, effektive virkemidler og bedre finansieringsløsninger inn i veipolitikken. Aksjonen arbeider for enklere og raskere planprosesser og effektiv gjennomføring gjennom helhetlig og fullfinansiert utbygging. Målet er at Norge skal få et moderne hovedveinett som binder sammen større byer og knutepunkter i samtlige landsdeler.

Stor netto samfunsnytte

– Vi krysser fingrene for at Statens vegvesen denne gangen har

Sivilarkitekt og professor emeritus Dag Bjørnland. Foto: Petter Teigen.

løftet blikket, og ikke begrenser seg til nærsynt fremskriving av eksisterende tall for årsdøgntrafikk. I dette tilfellet er en fremtidsrettet planlegging avhengig av at man ser at veivalget i seg selv kan endre hele premissgrunnlaget, sier professor emeritus Dag Bjørnland, nestor i skandinavisk samferdselsforskning.

Bjørnland viser til at E134 er en direkte forbindelseslinje mellom de to mest folkerike og raskest voksende delene av Norge, med over 160 000 bedrifter, åtte av de ti største tettstedsområdene i landet, og rundt tre av fem millioner innbyggere. Ingen av de andre alternativene kan få et tilsvarende stort trafikkgrunnlag, og prosjektet vil ha positiv netto samfunnsnytte, hevder Bjørnland.

Firefelts motorvei, bedre sikkerhet og miljøprofil

Trafikkgrunnlaget for ny E134 kan bli tilstrekkelig stort til at det kan være realistisk å bygge fire gjennomgående kjørefelter innenfor Statens vegvesens planhorisont for når veien kan stå ferdig. Lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk holdes adskilt. Dette gir ikke bare kortere kjøretid, men fremfor alt en reduksjon av ulykkesrisikoen med rundt 90 prosent, skriver ABV.

Reduserer CO2-utslipp

– Kort kjørestrekning og små høydeforskjeller betyr store

Professor emeritus Knut Selberg. Foto: Petter Teigen. 

reduksjoner i utslipp av klimagasser. For tungtransporten kan den foreslåtte traseen gi en halvering av CO2-utslippene, sammenlignet med dagens løsninger. Og den korte reisetiden – ned mot 3,5 timer fra Oslo til Bergen eller Haugesund, og i underkant av fire timer til Stavanger – gjør kollektivtransport med ekspressbusser til et realistisk og konkurransedyktig alternativ til flytransport. Dette vil bidra ytterlige til at totalutslippene av miljøgasser går ned, sier Knut Selberg, sivilarkitekt og planlegger MNAL, og professor emeritus i vei og trafikkmiljø ved NTNU.

- Velg en langvarig løsning

Tidligere prosjektdirektør og vegsjef i Statens vegvesen Stein Fyksen.

– Regjeringen må velge en løsning som tilfredsstiller kravene i mange årtier fremover. Det gjør man ikke ved å lappe på noen av de gamle forbindelsene som er nevnt som alternativer, og som fremmes av lokale interessegrupper. En annen sak er at deler av disse strekningene også må oppgraderes betydelig. Dette må imidlertid sees uavhengig av valget av hovedvei mellom øst og vest, sier Stein Fyksen og tidligere prosjektdirektør og veisjef i Statens vegvesen.

Fakta om E134 Miljøvegen 

· Prosjekt for ny hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet, utarbeidet av sivilingeniør Johannes Sørli og Vegforum Øst–Vest

·380 km Oslo–Bergen – kortere enn noe annet alternativ

· Eneste øst–vest-trasé med trafikkgrunnlag for firefelts motorvei med fartsgrense (110 km/t)

· Kjøretid Oslo–Bergen og Oslo–Haugesund 3,5 timer, Oslo–Stavanger under 4 timer

· Høyeste punkt 860 m.o.h. med to nye tunneler ved Røldal – lavere enn noe annet alternativ

· Maksimal stigning i fjellovergangene 1,2 prosent, slakere enn noe annet alternativ

· Kortere strekning og mindre høydeforskjeller gir mindre utslipp, særlig fra tungtrafikk

·Mindre konflikt med dyrket mark enn alternativene

· Full fremkommelighet vinterstid, rassikret, ingen konflikt med villrein

· Adskilt lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk – færre ulykker, mindre forsinkelser

· 3 millioner mennesker vil sogne til veien i dag, 4 millioner i 2030, flere enn noe annet alternativ

·Kostnadsanslag omtrent 60 milliarder kroner.

·Gir god samfunnsøkonomisk nettonytte over tid, med store innsparinger for næringsliv og bedrifter, år etter år i overskuelig fremtid

Kilde: Aksjon Bedre Vei