Nappstraumtunnelen. Foto: Erik Betten/Statens vegvesen
Nappstraumtunnelen. Foto: Erik Betten/Statens vegvesen

Disse tre leverandørere får kjempe om å rehabilitere Nappstraumtunnelen i Lofoten

Fire leverandører leverte inn tilbud om å få rehabilitere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten, og tre av dem er kvalifisert til jobben.

Den undersjøiske Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten skal rehabiliteres, og i den forbindelse ble det lyst ut en anbudskonkurranse på kontrakten 12. juni.

– Grunnet uklarheter i kvalifikasjonskravet om «relevant erfaring», ble det besluttet at konkurransen måtte avlyses for å rette opp i feilen. Konkurransen ble så lyst ut på nytt, og nå er det klart hvilke leverandører som kjemper om kontrakten, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Statens vegvesen mottok totalt fire forespørsler om deltakelse på konkurransen, og evaluerte forespørslene opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlagets kapittel B2 – kvalifikasjonskrav. Tre leverandører er vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud.

Leverandørene som er med videre er:
BMO Tunnelsikring AS
Mesta AS
Skanska Norge AS

– Siden første runde med anbudskonkurransen måtte avlyses, er det en liten forsinkelse i forhold til opprinnelige kjøreplan, melder Vegvesenet.

– Vi går i gang med oppstartsmøter med de inviterte leverandørene i desember, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal, i meldingen.

Etter oppstartsmøtene gir leverandørene et tilbud på jobben, og hvert tilbud blir vurdert opp mot vurderingskriteriene i kontraktsgrunnlaget. Den leverandøren som gir det beste tilbudet basert på pris og kvalitet, blir tildelt kontrakten. Deretter går de i gang med prosjektering av arbeidet som skal utføres.

Valg av leverandør skjer i første kvartal 2023.

Arbeidet som skal gjøres i tunnelen er nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.

– All innvendig duk skal rives. Det skal etablerers ny vann- og frostsikring i hele tunnelen, i tillegg til at det elektriske anlegget og sikkerhetsutstyret blir nytt, sier Heimdal.

– Vi regner med cirka tre års byggetid, men det kommer også an på hvordan det hele forløper. Det skal ikke være mye arbeid i tunnelen om sommeren når turisttrafikken er på sitt største. Ellers blir det nattestengning med ett gjennomslipp av trafikk hver natt, sier han.

Arbeidet skal ferdigstilles i løpet av 2026