En stor steinfylling skal blant annet gi plass til anleggsvei og til slutt en stor rundkjøring for den ferdige Rogfastforbindelsen. Dronefoto: Sindre Sverdrup Strand

En stor steinfylling skal blant annet gi plass til anleggsvei og til slutt en stor rundkjøring for den ferdige Rogfastforbindelsen. Dronefoto: Sindre Sverdrup Strand

Disse ni vil bygge Rogfast

Ni entreprenører har søkt om å bli prekvalifisert til den første av tre hovedkontrakter for å bygge E39 Rogfast.

– Vi er fornøyde med at så mange ønsker å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel. Nå skal vi gå gjennom og kvalitetssikre søknadene. Vi skal velge ut tre til fem entreprenører som får anledning til å bli med videre. Planen er at de utvalgte entreprenørene skal gi sitt første tilbud innen 18. mai 2022. Deretter blir det individuelle forhandlinger og avklaringer. Fristen for å gi et endelig tilbud er 26. august 2022, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen i en pressemelding.

– Dette er den første av tre hovedkontrakter, og vi håper å starte anleggsarbeidet i løpet av høsten, sier Kaarmo.

Disse har søkt om å bli prekvalifisert:

  • AF Gruppen Norge AS
  • Arbeidsfelleskapet ALDESA CONSTRUCCIONES, S.A., CRCC HARBOUR( CRCC HARBOUR & CHANNEL ENGINEERING BUREAU GROUP CO., LTD.), CRCC 12 (China Railway 12th Bureau Group Co., Ltd.)
  • China Communications Construction Co, Ltd.
  • Arbeidsfelleskapet Implenia Norge AS – Stangeland Maskin AS
  • Marti Tunnel AG
  • NCC Norge AS
  • Arbeidsfelleskapet Obrascon Huarte Lain S.A. – Hyundai Engineering & Construction Co.,Ltd
  • Arbeidsfelleskapet Risa – LNS -Hæhre (Risa AS, LNS AS og Hæhre Entreprenør AS)
  • Arbeidsfelleskapet Webuild S.p.A – Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.

Kontrakten E03 er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter. Lengden er 9 kilometer fra Randaberg i sør mot Kvitsøy i nord.

Entreprisen omfatter også 14 tekniske bygg, syv pumpestasjoner samt en del mindre konstruksjoner i tunnelen.

– I løpet av våren blir den neste kontrakten utlyst. E04 starter på Bokn og er like lang som E03. Da gjenstår det kun E02 som starter på Kvitsøy og går begge veier mot Bokn i nord og Randaberg i sør, sier Kaarmo i meldingen.

Prosjektet gjennomføres med enhetspriskontrakt med prekvalifisering og forhandling. Ifølge byggherres anslag vil kontrakten ha en verdi på rundt 3,5 milliarder kroner.

Rogfast er en del av fergefri E39 og tunnelen skulle etter tidligere planer være ferdig i 2031. En ny modell for beregning av byggetid, ny bransjestandard, vil påvirke byggetid og planlagt vegåpning. Nytt estimert åpningsår for Rogfast er 2033.