Det skriver veiselskapet i en pressemelding torsdag.
Nye Veier leverte torsdag sine beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet for forslag til ny utbyggingsportefølje for selskapet.
– Nye Veier er klar for nye oppgaver. Selskapets måte å løse utbyggingsprosjektene på, kan anvendes i flere typer prosjekt, ikke bare utbygging av nye høyhastighetsveier. Basert på våre resultater argumenterer vi for at selskapets ansvar utvides. Nye Veier er en tydelig pådriver for endring. Vi foreslår i vårt NTP-innspill at selskapets porteføljeansvar utvides til å omfatte cirka 20 prosent av riksveinettet, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier.
Disse strekningene spiller Nye Veier inn for NTP 2022 – 2033:

- E39 Ålgård-Hove
- E39 Bokn-Stord
- E39 Stord-Os
- E39 Ålesund-Molde
- E136 Dombås- Vestnes
- E6 Otta-Dombås
- E6 Dombås- Ulsberg
- Riksvei 3 Kolomoen-Ulsberg
- E39 Klett-Harangen
- E14 Stjørdal-Meråker
- E6 Åsen-Steinkjer
- Riksvei 80 Bodø-Fauske
- E6 Fauske-Bognes
- E8 Nordkjosbotn-Tromsø
- Riksvei 4 Oslo-Mjøsbrua
- Riksvei 25 Hamar-Løten
- E234 Forbindelse Øst-Vest
- Transportbehovet i og rundt Oslo
- Riksvei 13 Tau-Sogndal
- Transportbehovet i og rundt Bergen
Da Nye Veier ble opprettet, fikk de ansvar for veistrekninger konsentrert rundt E6 nord og syd for Trondheim i Trøndelag, E6 i Innlandet, E18 mellom Oslo og Kristiansand og E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Oppstartsporteføljen omfattet rundt fem prosent av riksveinettet.
– Gjennom systematisk arbeid for å redusere kostnadene og øke nytten for veibrukerne har selskapet klart å redusere kostnadene med om lag 20 prosent, og den samfunnsøkonomiske lønnsomheten er forbedret fra å være negativ for porteføljen til å bli positiv. Dermed ble selskapets utbyggingsansvar utvidet med tre nye strekninger uten å tilføre selskapet mer penger. Vi har nå ansvar for cirka syv prosent av riksveinettet, sier Hobbesland.
–Med en slik portefølje har vi godt grunnlag for å kunne arbeide med effektivisering av drift og vedlikehold som nå dekker stadig større deler av veibudsjettene. Vi foreslår i vårt NTP-innspill 20 konkete strekninger som kan overføres til Nye Veier, sier Hobbesland.