Sjefredaktør Arve Brekkhus. Foto: Christian Aarhus

Sjefredaktør Arve Brekkhus. Foto: Christian Aarhus

Derfor begynner vi med pluss-saker

Byggeindustrien har vært til stede i den norske byggenæringen gjennom 53 år. Vi ønsker å lage enda bedre produkter gjennom de neste 50 årene, men å produsere god journalistikk har en kostnad.

Vi er 25 ansatte i Byggeindustrien/bygg.no som hele tiden ønsker å utvikle oss, og for å lage solide produkter til deg som leser og bruker av bygg.no, kommer vi nå til å innføre brukerbetaling på deler av vårt digitale innhold. Målet med dette er å gi deg flere valg, et bedre tilbud og mer å lese.

Det å drive en medievirksomhet de siste ti årene har til tider vært en krevende øvelse rent bedriftsøkonomisk, selv om lesertallene har økt. Med en økende overgang til digitale medievaner og hard kamp og annonsekronene, gjerne i konkurranse med utenlandske giganter, har de aller fleste mediehus måtte kjempe stadig hardere for hver krone. Dette har også medført en innføring av brukerbetaling på de digitale publiseringsplattformene. Det er så enkelt at å produsere en vare som gjøres tilgjengelig og som finnes interessant for et publikum har en kostnad.

For å få et nytt bein å stå på innfører vi derfor fra i dag brukerbetaling for en del av sakene som blir publisert på bygg.no. Du vil fortsatt finne en lang rekke saker og nyheter som vil ligge fritt og åpent som tidligere, men noen av sakene vil inngå i en abonnementsløsning. Det finnes flere abonnementsvarianter man kan gå inn på, og du som allerede er betalende abonnent på papirutgaven vår vil ha full tilgang gjennom alle kanaler.

Samtidig lanserer vi i dag også en helt ny app, som kan lastes ned for smarttelefoner som bruker iOS og Android. Her kan du alle finne de siste nyhetene fra bygg.no, alle våre podkaster i tillegg til hele vårt digitale bladarkiv. Mye av informasjonen her vil også ligge åpent for alle, men du som abonnent vil ha full tilgang til alle produkter, som blant annet omfatter et søkbart arkiv av bladet Byggeindustrien tilbake til 1985. Du vil også kunne motta varslinger når det dukker opp en ny utgave av bladet, som også i fortsettelsen vil komme ut 20 ganger i året.

Når vi nå lanserer vår nye pluss-løsning har vi også frisket opp deler av bygg.no. Motoren bak publiseringsløsningen er helt ny, og det er gjort noen justeringer som du også vil merke. En større oppdatering av hele bygg.no er noe vi nå også jobber med.

Denne samlede nysatsingen vil gi oss bedre muligheter til å skape enda bedre produkter. Vi kommer på jobb hver eneste dag med et mål om at Byggeindustrien skal være hele byggenæringens sted for å finne informasjon om og for hele næringen, og da trenger vi større muskler til å kunne gjør en enda bedre jobb. Vi håper dere, våre lesere og viktigste ressurs, ser verdien dette vil kunne tilføre Byggeindustrien og at dette vil være med på å bygge opp et bedre produkt og gjør oss i stand til å kunne levere hva dere forventer av oss. Med denne nysatsingen skal Byggeindustrien bli bedre rustet for fremtiden.

Vi har vært en del av byggenæringen gjennom mange år, og vi ønsker å være en viktig del av næringen også de neste tiårene. Vi håper dere blir med oss på denne reisen.

--------------------------------

Eksisterende betalende abonnenter kan registrere seg med ny bruker/ny brukerkonto for å få tilgang til sin digitale løsning. Har du et annet abonnement på avis/blad gjennom Connect så bruker du samme ConnectID. Vi lanserer også en Min side-løsning slik at det er lettere for den enkelte å administrere sitt abonnement.

Les mer om de nye abonnementsløsningene her

Her kan du laste ned appen i App Store

Her kan du laste ned appen via Google Play