Foto: Acciona Ghella

COWI prosjekterer Follobanens tunnel

COWI blir med på det spansk-italienske laget som skal planlegge brorparten av Follobanens tunnel mellom Oslo S og Ski.​

Follobanens tunnel er del av Norges største samferdselsprosjekt og Nordens lengste jernbanetunnel på omtrent 20 km.

Det spanske selskapet Acciona Ingenieria, som er ansvarlig for design, har inngått samarbeid med COWI om detaljprosjektering på deler av de jernbanetekniske fagene i Follotunnelen.

- COWI blir AGJVs første og eneste norske samarbeidspartner innen samferdselsrådgivning og -prosjektering. Det er moro å anerkjennes for vår erfaring med komplekse prosjekter. Dette beviser igjen at vi kan konkurrere og samarbeide med de beste i verden, sier divisjonsdirektør for Samferdsel i COWI, Lars Erik Hauer i en pressemelding.

Oppdraget omfatter hele prosjekteringsfasen frem mot sommeren 2017.

Den største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge
Den spansk-italienske Joint Venture-gruppen Acciona/Ghella (AGJV) vant tidligere i år totalentreprisen på bygging av Follotunnelen. Dette er den største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge til en verdi av 8,7 milliarder kroner.

- Størrelsen og dimensjonene på dette prosjektet er helt unikt og prosjektet byr på svært spennende faglige utfordringer, sier leder for Bane-enheten, Geir Vidar Bratli.

Dette er Accionas og Ghellas første prosjekt i Norge. TBM-kontrakten for tunnel omfatter, i tillegg til driving med fire tunnelboremaskiner, blant annet konvensjonell sprengning av haller for montering av tunnelboremaskinene og av tverrforbindelsene mellom de to adskilte tunnelløpene (totalt 19,5 km av tunnelens totale lengde på 20 km). Totalentreprisen omfatter også jernbanetekniske installasjoner i tunnelen, som COWI nå har fått ansvaret for deler av.

COWI har fått ansvaret for detaljprosjektering av:
1. OCL (Kontaktledningsanlegg)
2. TPS (Banestrømforsyning med AT-anlegg)
3. SCADA (Fjernstyring av alle anlegg, med unntak av signalanlegg)
4. Earthing (Jordingsanlegg)
5. Noise/ Vibration (Støy- og vibrasjonstiltak for fastspor)
6. Project Management (Prosjektledelse og prosjekteringsledelse av COWIs fag)

I 2011 vant COWIs Baneenhet detaljplan for jernbaneteknikk i Follobanens tunnel​ . Dette dannet blant annet grunnlaget for Jernbaneverkets forespørsel til totalentreprisen som AGJV vant i vinter.