Bybanen stiger i pris og anslås å koste fem milliarder kroner mer enn tidligere antatt. Foto: Marit Hommedal / NTB

Bybanen stiger i pris og anslås å koste fem milliarder kroner mer enn tidligere antatt. Foto: Marit Hommedal / NTB

Bybanen blir flere milliarder kroner dyrere

Bybanen i Bergen vil koste minst 17 milliarder kroner ifølge nye kostnadsanslag. Det er opp fem milliarder kroner fra forrige estimat.

De nye regnestykkene er ikke helt sammenlignbare med de tidligere, skriver Bergens Tidende. Årsaken er at de blant annet ikke inneholder prisene for grunnerverv.

Sist ble dette anslått til 2,3 milliarder kroner, og trolig er denne kostnaden høyere nå.

– Vi har ikke grunnerverv for dette planforslaget per nå. Vi er ganske sikre på at det blir mer nå, sa prosjektleder Rune Herdlevær på pressekonferansen torsdag formiddag.

Legger man dette på det nye kostnadsanslaget på 14,6 milliarder kroner for bybane, sykkelvei, vei og forlengelse av Fløyfjellstunnelen, får man altså totalsummen på minst 17 milliarder kroner.

Estimatene er imidlertid usikre, sier etatsdirektør Terje Wanvik ifølge Bergensavisen. De nye tallene er såkalte p50-anslag, hvilket betyr at det er 50 prosents sjanse for at det blir dyrere og 50 prosents sjanse for at det blir billigere.

– Usikkerheten er det vanskeligste, i både markedet og rent praktisk sett: hvor mye stein det er, været, lovverket, endret politikk og så videre, sier Wanvik.