Bruinnvielse tatt av stormen

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete og andre gjester som skal være med på åpningen av Imarsund-forbindelsen, er nå kommet vel i land på Tømmervåg. Dermed er det klart for Imarsund-innvielse, skriver Tidens Krav.

Stormen har imidlertid ført til at programmet for dagen blir noe amputert. - Du kan godt si at stormen i dag med innstilte fergeavganger, understreker betydningen av gode og sikre kommunikasjoner, slik som eksempelvis Imarsund-forbindelsen. Det sa Liv Signe Navarsete til Tidens Krav mens hun i formiddag satt værfast i Kristiansund. - Været kan vi ikke gjøre noe med, men nå satser vi på at stormen løyer og at Imarsund-forbindelsen kan bli offisielt åpnet. Dro i 12-tida Det sa samferdselsministeren idet hun forlot Rica Hotell i Kristiansund i 12-tida i dag for å ta ferga Glutra over til Tømmervåg. Ferga skulle gjenoppta trafikken fra klokka 13.00 for å bringe samferdselsministeren og øvrige gjester til åpningen av Imarsund-sambandet. Statsråden kom med første fly til Kristiansund i dag tidlig. Det ble en meget turbulent flytur i stormen. Verre var det at passasjerene - statsråden inkludert - måtte bli sittende i flyet ei stund i påvente av at vinden skulle løye. Det blåste opp mot 50 knop i kastene og at bakkemannskapene hadde problemer med å manøvrere trappa inn til flykroppen, skriver Tidens Krav. Værtrøbbelet var ikke over med dette for samferdselsministeren og hennes rådgiver. Etter hvert bredte stormen seg nordover og slo inn over Nordmøre med full tyngde. Ved 09.30-tida måtte bilferga Glutra som trafikkerer strekningen Seivika - Tømmervåg innstille trafikken. Det var de farlige og uberegnelige vindforholdene ved fergeleiet på Tømmervåg som var årsaken. Satt værfast Dette skapte trøbbel også for åpningen av Imarsund-forbindelsen. En værfast samferdselsminister måtte bare innstille seg på å vente på hotellrommet i Kristiansund i påvente av at vinden skulle løye. Arrangørene tok sjansen på at vinden skulle løye fram mot lunsjtid, og at det skulle være mulig for Glutra å gjenoppta trafikken fra klokka 13.00. Hele programmet for åpningen av Imarsund-prosjektet ble derfor utsatt med en time. Nå er altså statsråden og de andre gjestene kommet vel over til Tustna, og da blir det bru-fest i Aure resten av dagen. Statsråden returnerer til Kristiansund for å ta flyet tilbake til Oslo klokka 21.00 i kveld. Nye bruer avløser ferjene langs norskekysten Mandag åpnet altså samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) Imarsundsambandet i Aure kommune på Nordmøre og enda en riksveiferje blir arbeidsledig. Dette betyr mye for alle som bor her. Reisetiden til Kristiansund kortes vesentlig ned, og Tustna får fast forbindelse med resten av kommunen og fastlandet, sier fungerende ordfører i Aure kommune, Erik Vullum (V) til NTB. Aure er best kjent som vertskommune for gassanlegget og metanolfabrikken på Tjeldbergodden. Pionerprosjekt Imarsundsambandet er et pionerprosjekt på flere områder. Det er det første, store bruprosjektet i Norge der såkalte ferjeavløsningsmidler utgjør en vesentlig del av finansieringen. Innsparte ferjesubsidier bidrar til finansieringen av bruene. Et annet, uvanlig grep som er gjort er 15 millioner kroner direkte fra tidligere kommunalminister Erna Solberg. Dette er en premie for at tidligere Tustna og Aure kommune slo seg sammen til nye Aure kommune for ett år siden. Imarsundprosjektet, med ferjefritt samband mellom de to kommunene, ble lagt inn som en forutsetning for kommunesammenslåing under folkeavstemningen. Det ga 52 prosent ja i Tustna og 64 prosent ja i Aure, og var med andre ord helt avgjørende. Bompenger Bompenger blir det likevel. Prinsipielt mener jeg at et riksveinett bør være gratis. Når alternativet er å vente på bru i kanskje 15 år, så har lokalbefolkningen akseptert å betale bompenger, sier Vullum. Vullum forteller at en negativ effekt er at ferjeforbindelsen til Hitra faller bort. Kommunen vil arbeide for å etablere en ny ferjerute mellom Aure og Hitra. Neste utfordring er enda bedre forbindelse sørover mot Kristiansund, enten ved at kommunen knyttes til E39 Kyststamveien i Halsa kommune eller ved at det bygges en undersjøisk forbindelse til Seivika/Kristiansund, der det i dag går ferje. Forsinket Bruprosjektet som åpnes mandag er bygd av den tyske entreprenøren Bilfinger Berger, og det pågår en millionkrangel mellom Bilfinger Berger og Statens vegvesen om hvem som har skylda for at anlegget er blitt to måneder forsinket. Vinner Bilfinger Berger fram med sitt krav, kan et bety en fordyrelse på over 30 millioner kroner av bruprosjektet. Statens vegvesens prosjektleder på Imarsundsambandet, Per Kristian Hovdahl, sier at han er meget tilfreds med de faglige arbeidene som er gjort på anlegget, og han er også fornøyd med at kravene til helse, miljø og sikkerhet (HMS) er fulgt opp på en god måte. Fakta om Imarsundsambandet *Bru- og veisamband i nye Aure kommune på Nordmøre. *Gir tidligere Tustna kommune fastlandssamband mot Aure og Sør-Trøndelag. *Består av Imarsundbrua (550 m), Litjsundbrua (300 m), 900 meter vei mellom bruene, innkortet ferjesamband for trafikken til Smøla og et kabelferjeanlegg. *Ferjesambandet Aukan-Vinsternes legges ned. *Kostnad i 2007-kroner: 301,1 millioner kroner. *Finansiering: Bompenger kombinert med offentlig tilskudd/ferjesubsidier.