F.v. Heidi Finstad, Administrerende direktør i Treindustrien, Maria Bjørnsen, politisk seniorrådgiver i BNL og Jon Sandnes, administrerende direktør i BNL.

BNL med NTP-innspill: – Vi må sitte igjen med kompetansen i Norge

BNL-sjef Jon Sandnes var klar på at NTP bør formes slik at norske entreprenører har mulighet til å være med i kampen om de store og viktige prosjektene som vil komme.

Nasjonal transportplan

  • Nasjonal transportplan er ein 12-årsplan for norsk transportpolitikk, som rulleres hvert fjerde år.
  • Nasjonal transportplan 2018-2029 ble lagt fram våren 2017.
  • Regjeringen tar sikte på å legge fram den nye planen, Nasjonal transportplan 2022-2033, våren 2021

Tirsdag møtte samferdselsminister Jon Georg Dale næringslivet for å få innspill til neste NTP. Administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes hadde tre hovedbudskap han ville få frem.

– Når vi bygger infrastruktur må det være med på å skape arbeidsplasser, som har et innhold hvor du skal bruke ny teknologi, ny kompetanse på digitale verktøy, og hvor vi anvender den kompetansen vi har i Norge på å bygge værharde strøk. Det andre er at vi må sitte igjen med kompetansen i Norge, og at prosjektene må være på en slik størrelse at også norske entreprenører kan være med å konkurrere, sa han til Byggeindustrien, og la til:

– Også vil det selvfølgelig også være et hovedbudskap knyttet til det å være bruker av transport.

Sandnes fortalte at 1000 milliarder, som NTP beregnes å koste de neste tolv årene, vil etterspørre 890.000 årsverk.

– Jeg kommer til å koble det opp imot regjeringens perspektivmelding hvor de sier: skal vi i Norge opprettholde vår velferd i 2060 må vi skape en million nye arbeidsplasser, og da må tusen milliarder være med på å skape nye arbeidsplasser, sa han.

Sandnes var ikke alene om å møte fra næringen. Det var en rekke organisasjoner som hadde en mening de ville dele med departementet. En av dem var administrerende direktør, Heidi Finstad fra Treindustrien:

– For at planen skal gi virkning for satsinga, så må det være forutsigbarhet. Vi er veldig opptatt av det, og at man bruker det som et verktøy for å støtte opp om norsk verdiskapning; at norske entreprenører, og norsk industri- og næringsliv får nytte av den samferdselssatsinga som man gjør.

Samferdselsministeren innledet blant annet med å si at det er ventet mindre økonomisk handlingsrom i neste NTP-periode.

Samferdselsminister, Jon Georg Dale under møtet med næringslivet og interesseorganisasjoner, for å få innspill til neste NTP. Foto: Malin S. Strandberg

– Samtidig er investeringsbehovene fortsatt store, og vi skal løse mange av de grunnleggende strukturelle utfordringene som vi har i samfunnet, blant annet reduksjon av klimagassutslipp i den samme perioden. I neste NTP-periode kommer Parisavtalen til å tre i kraft, og det betyr at vi må ha med oss mange hensyn i transportplanleggingen fremover, sa han under åpningen av møtet.