Birkeland Entreprenørforretning er i gang med drivingen av den en kilometer lange tunnelen som inngår i prosjektet E39 Myrmel - Lunde.
Birkeland Entreprenørforretning er i gang med drivingen av den en kilometer lange tunnelen som inngår i prosjektet E39 Myrmel - Lunde.Foto: Statens vegvesen, Ole Kristian Åset

Birkeland i gang med E39-tunnel

Birkeland Entreprenørforretning er i full gang med byggingen
av ny E39 mellom Myrmel og Lunde i Sunnfjord i Vestland. Nylig kunne totalentreprenøren starte med tunneldrivingen i prosjektet.

– Vi er nå i full drift på anlegget, og nylig startet selve tunneldrivingen fra sør. Vi har passert 20 meter med inndrift, og vi er også godt i gang med å bygge de midlertidige omkjøringsveiene som trafikken skal gå på mens entreprenøren bygger ny E39, sier byggeleder Jan Bjarne Thorsnes i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Drivingen av den cirka en kilometer lange tunnelen vil ta 8 - 9 måneder. På hver side av tunnelen skal det bygges cirka 1,5 kilometer ny vei som vil gå ganske nær dagens trase. Byggetiden er anslått til cirka 2,5 år. Det vil si at vei og tunnel skal stå ferdig til bruk i desember 2023, opplyser Vegvesenet.

Omkjøringsveiene som nå bygges skal ha to kjørefelt, og de skal være ferdige og asfalterte til jul. Dette betyr at trafikantene skal slippe fritt forbi anleggsområdet, unntatt når prosjektet må ha manuell dirigering på grunn av sprengning og andre operasjoner der trafikken må holde avstand fra arbeidet, skriver Vegvesenet.

Birkeland Entreprenørforretning har med seg Hirth Himle Entreprenør og Fosse Maskin og Transport på graving og masseflytting på anlegget. Norconsult er inne på prosjektering i totalentreprisen.

Ifølge Vegvesenet ser det ut som veianlegget får god balanse i massehåndteringen. Stein som blir sprengt ut kan brukes til å bygge den nye veien og planere ut sidearealene. Jordbruksareal som er tatt til blant annet riggområde skal føres tilbake til landbruksareal når anlegget går mot slutten.

Ny E39 mellom Myrmel og Lunde vil gjøre veien mellom Førde og Sande tryggere. Et godt nett av sideveier vil også redusere trafikken med jordbruksmaskiner på E39, skriver Vegvesenet i meldingen.

Statens vegvesen og representanter fra entreprenør og prosjekterende på befaring ved forskjeringen av tunnelen. Byggeleder Jan Bjarne Thorsnes foran i midten.

Statens vegvesen og representanter fra entreprenør og prosjekterende på befaring ved forskjeringen av tunnelen. Byggeleder Jan Bjarne Thorsnes foran i midten.

Foto: Statens vegvesen, Ole Kristian Åset.