Bilfabrikken

F.v. Fredrik Selmer i Selmer Eiendom, prosjektleder Nicolai Valo-Skjelsbæk i Betonmast Vestfold-Buskerud og anleggsleder Simon Almås i Betonmast Vestfold-Buskerud.Foto: Einar AslaksenFoto: Einar Aslaksen
Betonmastlogo

Betonmastlogo

FokusRådgivning

FokusRådgivning

Viprologo

Viprologo

LundbyRygg

LundbyRygg

Karppinen

Karppinen

Takmesteren

Takmesteren

RADlogo

RADlogo

Sollandlogo

Sollandlogo

Østriv

Østriv

Mjøndalenlogo

Mjøndalenlogo

StensethRS

StensethRS

Nederman

Nederman

I desember åpner Bilfabrikken i Lier som utbyggerne mener skal bli Norges mest komplette bilanlegg. Utbyggingen skjer i regi av Selmer Eiendom og RøhneSelmer.

Fakta

Sted: Lier

Prosjekttype: Næringsbygg

Størrelse: 12.637 kvadratmeter

Byggherre: Selmer Eiendom

Totalentreprenør: Betonmast Buskerud-Vestfold

Kontraktstørrelse: 139 millioner kroner eks. mva.

Arkitekt, SØK: Halvorsen & Reine

Prosjekt- og byggeledelse, SHA-KU: Fokus Rådgivning

Rådgivere: RIB: Rambøll l RIE: Ingeniør Pettersen l RIV: Protekno l RIVA: Vipro l RIBfy, Breeam: Asplan Viak l RIBr: Afry l RIA: Akustikk-Konsult l RIG Miljø: Grunnteknikk l Miljøkartlegging: Øst-Riv

Underentreprenører og leverandører: Stikking: Geoingeniørene l Grunnarbeider: Lundby og Rygg l Betongarbeider: Stenseth & RS l Betonggulv: Betongforsegling l Prefab elementer og stålkonstruksjoner: Profilmontasje l Flisarbeider: Brødrene Olsen Mur & Bygg l Tømrer: J.P. Larsen l Dører og porter: Daloc, Port Øst l Lås og beslag: Viken Lås og Sikkerhet l Tekking: Takmesteren l Blikkenslager: Walther Karppinen & Sønn l Metallarbeider: Bomekan l Glassarbeider: H-Fasader l Maler: Malermester Buer l Byggtapetsering: OTG l Systemvegger og himlinger: Modulvegger l Minikjøkken: Studio Sigdal l Garderobeskap: Sarpsborg Metall l Taktil merking: Smart Tactiles l Troaxvegger: Garantell l Trykktest: Omega Aakerholdt l Fuging: Øyan & Schie l Riving: Øst-Riv l Rørlegger: Bjørn Gregersen l Ventilasjon: LS Solland l Elektro: Ingeniør Pettersen l Heis/løfteplattform: TKS Heis l Leieutstyr: Ramirent l Stillas: BB Stillas l Utstyrsleverandører: Nederman, Automateriell, NTT, Bolest, Holta & Håland, Nordic Racking Group, Lysaker & Thorrud

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

– Dette anlegget skal bli en opplevelsesarena. Bilfabrikken skal ikke bare være et sted du kan kjøpe en bil, men et sted for flere ulike opplevelser. Anlegget skal bli et entusiaststed for bil generelt, sier Fredrik Selmer hos byggherre Selmer Eiendom.

Anlegget skal driftes av søsterselskapet RøhneSelmer, som er landets største Ford-forhandler. Nå er de i ferd med å realisere sin største satsing innen bil noensinne gjennom det de kaller Bilfabrikken, som ligger sentralt plassert i Lier ved Drammen. Her skal de samle ulike bilkonsepter i anlegget som samlet rommer over 12.500 kvadratmeter.

Storsatsing

Målet er kort og godt å bygge Norges mest komplette bilmiljø.

– Det skal vi klare ved å samle en rekke ulike miljøer i anlegget. Her skal man selvsagt kunne kjøpe nye og brukte biler, også nyttekjøretøy, men det skal også inneholde så mye mer, sier Selmer.

Bygget skal blant annet huse bilverksted, skade-/lakksenter, klargjøringsfabrikk, dekkhotell, påbyggsenter for varebiler, salg av US Trucks og Shelby og et heritagesenter med veteranbiler, deler og tilbehør til Mustang og et spesialverksted for veteranbiler, hvor Pony Parts og Pony Performance skal inn. Her vil også den berømte gule Mustangen fra Børning-filmene få sin naturlige plassering. I tillegg skal det bli plass til smart repair, spot repair og foliering, et glass-skadeverksted med ruteskift samt Viking redningstjeneste i bygget.

– Det er dermed en omfattende satsing vi nå er i ferd med å gjennomføre, legger Selmer til.

I rute

Storutbyggingen er i rute, og gjennomføres i en totalentreprise av Betonmast Buskerud-Vestfold. Prosjektet skal formelt overleveres til planlagt tid, 1. desember.

Tomten i Industrigata 1 i Lier ble funnet av Selmer Eiendom selv.

– Vi har jobbet med å finne en større lokasjon til en slik satsing, og vi fant i denne prosessen ut at tidligere eier var interessert i å selge dette bygget. Anlegget ligger perfekt til i forhold til havna i Drammen. Dermed ble vi enige om et kjøp av tomt og eksiterende bygg, og vi kontraherte Betonmast for fase én i prosjektet, samspillsfasen. Det har vi ikke angret på. Denne prosessen gikk veldig fint og var en smart måte å starte prosjektet på, og er noe vi har tjent på underveis i utbyggingen. Prosjektet ble på denne måten utviklet sammen av de sentrale partene, sier Selmer.

Den omfattende samspillsfasen gikk gjennom seks måneder hvor byggherren, Fokus Rådgivning, Betonmast og arkitekt Halvorsen & Reine sammen knadde prosjektet og i fellesskap fant frem til løsninger til gjennomføringsfasen.

Samspillsfasen startet i juni 2022 og ble fullført i desember samme år. Rivingen av deler av eksisterende bygg startet i desember 2022. Men det var ikke mye som skulle rives. Utbyggingen er nemlig noe spesiell for et bygg av denne typen, ved at store deler av bygget er gjenbruk av ASKOs logistikksenter som lå på tomten.

– Gjenbruk har stått sentralt i hele prosjektet, både når det gjelder selve bygget og mye av innmaten. Underveis oppdaget vi at mer enn forventet kunne gjen-
brukes, noe som selvsagt er veldig positivt. Dette gjelder blant annet bæresystem, eksisterende dekke, eksisterende bunnplate, deler av sanitæranlegg, trapper, dører og møblement samt mye av innholdet i kantinen, forteller prosjektleder Nicolai Valo-Skjelsbæk i Betonmast Vestfold-Buskerud.

Bygget er i hovedsak på en etasje, men det er noen mesaninetasjer i ulike deler av bygget, blant annet for kontorer og en felles kantine. Bygget står på en 20 måls stor tomt, så anlegget ruver i nærområdet.

De har hatt et stort fokus på miljø under både planleggingen og utførelsen, og bygget skal sertifiseres som Breeam In Use Very Good.

– Det har gitt prosjektet en ekstra dimensjon under utbyggingen, og har medført at vi har planlagt prosessen grundig innen mange ulike elementer, påpeker Valo-Skjelsbæk.

På taket skal det også kommet et stort solcelleanlegg, med en kapasitet på 3,7 millioner kWh i året.

Kaldtlager

Det gamle bygget var et typisk lagerbygg, med en nokså enkel konstruksjon, og blir definert som et kaldtlager.

– Selve byggearbeidet startet for fullt i januar 2023. Det har dermed vært en kort byggetid. Men dette har vært mulig etter at vi gjennomførte en grundig samspillsfase i forkant. Her fikk vi luket ut alle de fleste utfordringer og uklarheter, og vi hadde en klar plan for hvordan utbyggingen skulle skje, sier prosjektleder Valo-Skjelsbæk. Han viser til at det har vært et tett samarbeid gjennom hele utbyggingsfasen, og at det har vært en god stemning i prosjektet.

– Underveis er det revet en god del innervegger, men alt av fasader og tak ble stående. Alt er selvsagt oppjustert til dagens krav, og det er blant annet satt inne nye vinduer. Det er lagt sandwichelementer på utsiden av tidligere fasader, og det er satt inne noen flere takvinduer for å sikre mer daglys inn i ulike deler av bygget. Det tekniske anlegget er selvsagt modernisert, både når det gjelder ventilasjon og elektro, samt at vi måtte forsterke takkonstruksjonen for denne typen bruk og for å sikre at taket tåler lastene som kreves. Dette var en relativt omfattende oppgave, der vi måtte gå noen runder for å finne en optimal løsning, forteller anleggsleder Simon Almås i Betonmast Vestfold-Buskerud.

Kun hovedfasaden kan defineres som helt ny, med en vindusrekke for å kunne vise de besøkende hva som venter på innsiden, og for å gi bygget et klart definert inngangsparti.

Betonggulvet er også gjenbrukt, og det er slipt og pusset for å gi en ny finish.

– Resultatet er blitt meget bra og har en spesiell effekt, mener Fredrik Selmer.

Fornøyde

Han er meget godt fornøyd med prosjektet som er nå er i ferd med å bli ferdigstilt.

– Dette blir helt rått, og setter en ny standard i måten å gjøre tingene på, så vi er godt fornøyde. Det ser veldig bra ut, sier han.

Også Betonmast er tilfreds med prosessen.

– Byggeprosessen har gått som smurt, og det har ikke vært noen store utfordringer i prosjektet, sier Valo-Skjelsbæk. Utbyggingen har skjedd uten skader med fravær og på topp var rundt 120 personer i sving i bygget.

– De aller fleste underentreprenørene har vært lokale firmaer, noe både byggherren og vi ønsket, legger Valo-Skjelsbæk til.

1. desember

RøhneSelmer overtar anlegget 1. desember, men de er allerede i full gang med å innrede ulike avdelinger. Bygget er omfangsrikt, og mye skal på plass de neste ukene frem mot åpning.

– I starten skal totalt rundt 100 personer arbeide her, men det er plass til flere. Det kan jobbes i flere skift, så kapasiteten i anlegget er meget stort. Dermed vil også flere av tjenestene i bygget selges til andre bilmerker, legger Selmer til.

– Nå gleder vi oss til å formelt kunne åpne bygget. Det har vært utrolig gøy å bygge et komplett senter som dette nå blir, sier Fredrik Selmer.


Flere prosjekter