Én av tre mener det er trygt å sykle i Oslo i dag. I 2015 var andelen 9 prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB

Én av tre mener det er trygt å sykle i Oslo i dag. I 2015 var andelen 9 prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB

Bare én av tre mener det er trygt å sykle i Oslo

Flere enn før mener Oslo er en trygg sykkelby, men fortsatt er det bare 31 prosent som mener det er trygt å ta pedalene fatt.

Andelen som mener det er trygt å sykle i Oslo har likevel økt fra fattige 9 prosent i 2014.

– Det er åpenbart en forbedring, men det var et ganske begredelig utgangspunkt. Mye gjenstår før Oslo er en ekte sykkelby. Målet er at det skal oppleves trygt å sykle for alle, enten man er åtte eller åtti år, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i Oslo til Aftenposten.

De siste sju årene er det etablert eller oppgradert mer enn 100 kilometer sykkelvei i hovedstaden, ifølge Stav.

Samtidig har sykkeltrafikken i Oslo økt med vel 50 prosent, ifølge kommunens sykkeltellere. Likevel har ulykkestallene vært stabile.

– Det betyr at risikoen ved å sykle er blitt lavere. Forskning viser at jo flere som sykler, jo tryggere blir det. Da tvinges bilistene også til å ta hensyn, sier Stav.