Ordfører Hanne Tollerud (Ap) i Moss og prosjektsjef Birger Steffensen i Bane Nor med Mossemeterstaven på pressekonferansen i Moss rådhus om vanskelige grunnforhold som ble oppdaget i forbindelse med planer om jernbaneutbygging i Moss. Foto: Heiko Junge / NTB

Bane NOR må stenge sentrumsvei i Moss i tre år etter funn av kvikkleire

Bane NOR vil stenge Fjordveien i Moss sentrum i rundt tre år mens de bygger ny togtrasé gjennom byen. Årsaken er at det er påvist kvikkleire i området.

– Bane NOR var kjent med at det var vanskelige grunnforhold i Moss, men ny informasjon viser at det er mer krevende enn først antatt, sa prosjektsjef Birger Steffensen i Bane NOR på en pressekonferanse torsdag.

Etter nye undersøkelser i forbindelse med byggingen av en ny jernbanetrasé har Norges Geotekniske Institutt påvist nye kvikkleiresoner i Moss havn og Moss sentrum. Kvikkleiren i Moss havn har flere områder med veldig lav stabilitet og middels skredfaregrad. Det er dette området som påvirker jernbaneutbyggingen.

På grunn av kvikkleiren vil det gjennomføres flere sikringstiltak, blant annet en permanent støttevegg i Fjordveien i Moss sentrum. Dette innebærer at deler av veien, der det i snitt kjører i overkant av 10.000 biler per døgn, må stenges under utbyggingen. Etter planen stenges veien fra våren/sommeren 2021 og åpner først i 2024.

Ordfører Hanne Tollerud (Ap) sier at hun har forståelse for at mange er bekymret for kvikkleire etter skredet i Gjerdrum i romjulen.

– Kunnskapen vi nå har fått gjør ikke Moss farligere å bo i. Tvert imot gir kunnskapen oss mulighet til å ta nødvendige forholdsregler for å sikre en trygg utvikling av mossesamfunnet, sier hun.