Oppgraderingen av kontaktledningsnettet vil gi en mer effektiv og stabil drift. Her ser vi Nelaug stasjon i Åmli kommune. Foto: Bane Nor
Oppgraderingen av kontaktledningsnettet vil gi en mer effektiv og stabil drift. Her ser vi Nelaug stasjon i Åmli kommune. Foto: Bane Nor

Bane Nor inngår milliardkontrakt på Sørlandsbanen

Infranord Norge AS har fått oppdraget med å bygge ny kjørestrømforsyning mellom Kristiansand og Neslandsvatn i Telemark på Sørlandsbanen.

Strekningen mellom Neslandsvatn og Kristiansand på Sørlandsbanen er rundt 150 kilometer, og har vært plaget av tekniske feil. Nå har Bane Nor signert kontrakt med Infranord Norge AS, som skal bygge kontaktledning. Kontrakten har en verdi på over en milliard kroner, skriver byggherren i en pressemelding.

- Dette er et stort løft for Sørlandsbanen, Kontaktledningen på strekningen er tydelig preget av tidens tann, og er generelt i dårlig forfatning. Nå får vi erstattet den med en mye bedre løsning, som gjør det enklere å velge den mest miljøvennlige og bærekraftige transportformen mellom Oslo og Kristiansand, sier konserndirektør for Drift og teknologi i Bane Nor, Sverre Kjenne i meldingen.

Det skal også installeres autotransformatorer på kontaktledningsnettet. Dette er en mer effektiv løsning enn dagens anlegg, og vil styrke strømforsyningen og gjøre det mulig å kjøre tyngre godstog på Sørlandsbanen, opplyser de

- Dette er en virkelig spennende jobb. Det er en viktig avtale for oss. Ikke bare i kroner og øre, men også fordi fornyelse av Sørlandsbanen har stor samfunnsmessig betydning. Jernbanen er den mest energieffektive og miljøvennlige transportformen vi har, og da er det viktig at infrastrukturen holder en god standard, sier administrerende direktør i Infranord Norge, Rolf Roverud.

Arbeidene skal etter planen begynne sommeren 2022, og stå ferdig i 2026.