Prosjektleder Jan Lima i Hæhre Entreprenør og byggeleder Edvin Rye markerer gjennomslag i tunnelen i Kvamskleiva denne uken. Foto: Statens vegvesen
Prosjektleder Jan Lima i Hæhre Entreprenør og byggeleder Edvin Rye markerer gjennomslag i tunnelen i Kvamskleiva denne uken. Foto: Statens vegvesen

Gjennomslag i Hugaviktunnelen onsdag

Sju og en halv måned etter første spadestikket på ny E16 gjennom Kvamskleiva i Valdres er det gjennomslag i Hugaviktunnelen onsdag 23. juni.

Hæhre fyrte av første salva fra vest 20. januar i år, og 6. april begynte tunneldriverne å sprenge seg inn i fjellet fra øst. Siden påske har entreprenørenboret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.

- Folka i Hæhre er superflinke. Vi har klart å holde tempoet oppe i veibyggingen til tross for et tøff vinter med mye vær. Så langt har vi også unngått koronasmitte, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen i en pressemelding.

Etter gjennomslaget skal Hæhre frakte tunnelmasse fra vestsiden av Kvamskleiva gjennom tunnelen til fyllingen i Hugavika.

- Når E16 trafikken kjører gjennom tunnelen og under den midlertidige E16 brua i Hugavika får vi en effektiv anleggsvei som hvor anleggstrafikken ikke kommer i konflikt med trafikken på E16, sier Rye.

Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det kan settes på trafikk gjennom Hugaviktunnelen. Den utsprengte tunnelen skal sikres ferdig og innredes med trafikksikkerhetsutstyr. Det skal trekkes omlag 60.000 meter kabler i den 1,8 kilometer lange tunnelen.

Prosjektleder Jan Lima skryter av anleggsarbeiderne i Hæhre, og det gode samarbeidet med Statens vegvesen.

- Vi bygger ny vei i vestlandsterreng på Østlandet. Likevel har vi god fremdrift, uten at vi har hatt noen arbeidsulykker. Samtidig er dialogen god med byggherren. Vi får tatt de nødvendige avklaringene raskt underveis, sier Lima i meldingen.

Ny E16 gjennom Kvamskleiva skal etter planen åpnes i slutten av februar 2023.