AF fjerner «Murmansk» bit for bit

Innbyggerne i Sørvær har helt siden julaften 1994 måttet se ut på den gamle russiske krysseren «Murmansk» i fjæresteinene. Skipet har vært en verkebyll for både lokalbefolkningen og norske myndigheter helt siden grunnstøtingen, men nå er AF Gruppen i full gang med å fjerne det gamle vraket – bit for bit.

Fjerning av krysseren Murmansk

2009-2013
2009-2011: Etablering av moloer
2010-2012: Etablering av tørrdokk
2012: Riving og gjenvinning av vraket
2013: Trekke spunt og fjerne tilførte masser
2013: Forlenge og bygge molo i Breivikbotn

Dokken
Dokken er ca. 25.000 m2
10.000 m2 spunt
420.000 m3 anbrakte masser for molo og støttefyllinger

«Murmansk»
Sverdlov-klassen
Vraket veier ca. 12-13.000 tonn
Bygget fra 1953-1955
Mannskap på ca. 1200 mann
Sluttet seg til nordflåten og patruljerte bl.a. i Barents- og Norskehavet frem til 1989. Avvæpnet i 1992 og lagt i slam på Kola halvøya
Solgt i 1994
Skrog: L x B = 210 m x 22 m
Marsjfart: 23 knop - maks 32 knop

Bygger molo

I 2011 fikk AF en ny bestilling av Kystverket i forbindelse med gjenbruk av kjernemasser og plastringsstein fra prosjektet som skal gå til forlengelse av molo i nabobygda Breivikbotn.

Det har vært en lang prosess å bli kvitt den en gang så stolte russiske krysseren. Mange år har gått fra den gikk på grunn til myndighetene bestemte seg for hva som skulle gjøres. Men det har også vært en utfordring for AF å utføre selve jobben. Da dokken endelig ble tett tidligere i vår, var det til stor lettelse for de standhaftige ansatte som over en lengre periode har vært stasjonert på Sørvær, som er en del av Hasvik kommune i Finnmark.

– Det var stor glede da dokken endelig ble tørr. Det har vært en meget dyktig gjeng som har vært delaktige i arbeidet, sier prosjektleder Øyvind Omnes i AF Decom.

På vei til India
Bakgrunnen for arbeidet AF nå er i ferd med fullføre, startet julaften for snart 18 år siden. Historien forteller at russiske myndigheter hadde solgt krysseren ”Murmansk” til en engelsk forretningsmann som skulle få skipet slept til India for opphugging. Underveis ble det dårlig vær utenfor kysten av Finnmark, og "Murmansk" slet seg og havnet i fjæresteinene ved Sørvær.

Det ble i 1995 gjort noen forsøk på å heve skipet. Man fikk hevet båten, men før man fikk bestemt seg for hva som skulle skje videre sank skipet på samme sted, og fikk store skader i skroget. Deretter gikk det mange år før man igjen bestemte seg for hva som skulle skje. Spor av radioaktivitet i båten satte imidlertid fart i prosessen mot slutten av 2000-tallet, og i mai 2009 inngikk AF Decom kontrakt med Kystverket om å fjerne vraket.

– Kontraktstildelingen skjedde i sterk internasjonal konkurranse, så vi var fornøyde med å kunne underskrive avtalen, sier konsernsjef Pål Egil Rønn i AF Gruppen.

Hovedårsaken til at AF vant, var at de ønsket å bruke den såkalte AF-metoden. Det innebærer at man benytter en løsning med tørr riving og demontering av vraket der det ligger. Det har blitt gjort ved å etablere moloer og tilnærmet tørrdokk rundt vraket. Nå vil man med konvensjonelle rivemetoder rive og sortere skipet i fraksjoner, som igjen skipes ut til avfalls- og gjenvinningsmottak fra kai.

Krevende oppdrag
– Fjerning og gjenvinning av denne type konstruksjoner stiller strenge krav til kartlegging og håndtering av miljøfarlige stoffer og materialer. Vi har gjennom flere krevende oppdrag både på land og offshore bygget opp spesialkompetanse innenfor dette området, sier Rønn, som nylig hadde med seg hele ledergruppen og styret til Sørvær for å se nærmere på den spesielle jobben som nå utføres i dokken. Følget fikk også komme inntil og gå på det gamle vraket, tørrskodd. Men det har ikke vært noen lett oppgave å få dokken slik den fremstår nå.

Prosjektet startet sommeren 2009 og skulle etter planen fullføres innen mai 2012. Men på grunn av en kraftig storm som traff anlegget 2. november 2010 ble arbeidene forsinket.

– Det var enorme krefter som var i sving disse timene. 80.000 m3 stein forsvant på sjøen og deler av spuntveggen ble knekt. Dette førte til at mye arbeid måtte gjøres på nytt. Men i slutten av april 2012, ca. 10 mnd. etter første pumpeforsøk lyktes pumpingen, og endelig kunne rivingen av skipet starte, forteller Øyvind Omnes.

Stor jobb foran seg
Selv om dokken nå er tørr, er det en stor jobb som står foran AF Decom med å demontere skipet. ”Murmansk” er 210 meter lang, og veide opprinnelig ca. 17.000 tonn. Slik skipet var før demonteringen begynte, ble vekten estimert til å være rundt 12.-13.000 tonn. Nå er de mange store maskinene til AF i gang med å klippe opp skipet, før det sendes med båt til gjenvinning, blant annet i Mo i Rana.

– Vi har møtt på noen store uforutsette problemer. Skipet var langt mer ødelagt enn først antatt, og arbeidet må utføres etter en litt annen lest enn antatt, forteller Omnes.

Det de bl.a. må ta hensyn til er at det inne i vraket ligger et lag med slam (blanding av sand og deler fra skipet) som må hentes ut og sendes på deponi. Dette ble først oppdaget da man kunne undersøke fartøyet nærmere. Man har skjært seg inn flere steder for å studere det som er igjen av skipet, og så langt har de ikke funnet spor av gjenværende eksplosiver.

– Det gjennomføres også kontinuerlig måling radioaktivitet, og om det oppdages kilder fjernes disse umiddelbart. Utslagene på radioaktivitet til nå er minimale, sier Omnes.

Ferdig før vinteren
Underveis i prosessen har man forsøkt å danne seg et så godt bilde som mulig av fartøyet man skulle demontere. Det er studert mange gamle bøker, og man har i så stor grad som mulig prøvd å fremskaffe tegninger av skipet. Dette har ikke vært enkelt.

– Med den standen skipet nå er i, er det ikke sikkert vi hadde hatt så mye nytte av slike tegninger uansett, sier Omnes.

Arbeidet går nå sin gang. Målet er å bli ferdig før vinteren slår til igjen.

– Vi har ikke satt noen eksakt dato, men målet er helt klart å unngå en ny vinter her oppe, sier prosjektlederen. På topp vil det være 25 personer fra AF i sving på prosjektet. I all hovedsak er det AF Decom som har utflørt arbeidene i Sørvær, men også AF Anlegg har vært sterkt delaktige i molo- og spuntarbeidet.

Etter at arbeidene er fullført og alle rester av båten er fraktet bort, skal spunten dras opp og moloen fjernes, og området skal fremstå slik det gjorde før grunnstøtingen.

– Vi er nå ikke langt unna dette målet, og vi ser frem til å fullføre jobben, sier en fornøyd Øyvind Omnes.

Se kort videosnutt av vraket her

Se webkamera fra fjerningen av vraket her