Skjerpede krav til vegbygging

Etatsledelsen i Statens vegvesen har skjerpet kravene til vegbygging knyttet til håndbok 018 Vegbygging. Det er sendt ut et eget skriv om dette.

Etatsledelsen i Statens vegvesen (ELM) besluttet i møte den 21.juni 2012 å innføre enkelte nye krav og bestemmelser knyttet til oppbygging og frostsikring av vegkonstruksjoner.

Dette med bakgrunn i de undersøkelser og anbefalinger ekspertgruppens har gjort i forbindelse med at det er registrert telehiv på nybygde veger de senere år. Denne undersøkelsen viste at det er ulike forhold som har ført til at det har oppstått telehiv. Det er registrert både prosjekteringsfeil ved at det er valgt feil forutsetninger for prosjekteringen, mangler ved utførelsen av vegoverbygningen og mulige mangler ved drenssystemet.

Tilbakemeldinger fra brukere av håndbok 018 tyder på at det er vanskelig å skaffe seg oversikt over alle krav og bestemmelser knyttet til frostsikring på grunn av at temaet er omtalt på forskjellige steder i håndboken, og at gitte krav og bestemmelser i enkelte tilfeller er uklare.

Bestemmelsene i håndbok 018 må derfor gjennomgås slik at kravene blir mer entydige, enklere å oppfylle, dokumentere og kontrollere, og bedre tilpasset dagens byggemetoder. Dette er avgjørende både for de som skal planlegge og dimensjonere vegkonstruksjoner, for entreprenører som skal levere materialer, utføre og dokumentere hva som er levert gjennom sin driftskontroll og for byggherrens stikkprøvekontroll.

Endrede krav og bestemmelser vil gjøre at vegoverbygningen blir planlagt og bygget mer robust mot frost og telehiv, samt at det blir enklere å kontrollere at kravene blir oppfylt i anleggsfasen. Dette er særlig viktig slik vegbygging skjer i dag, med stort tempo og med tungt utstyr.

Det vil bli nedsatt en hurtigarbeidende arbeidsgruppe som forankres i etatsprogrammet «Varige veger», som skal foreslå nødvendig revisjon av dagens retningslinjer for frostdimensjonering i håndbok 018. Dette arbeidet skal omfatte både oppgradering av klimadata, frosttekniske egenskaper av frostsikringsmaterialet, beregning av frostdybder og levetidsbetraktninger.

Ut fra dette, og i samsvar ELM sin beslutning, innføres som strakstiltak  nye krav og bestemmelser knyttet til vegers konstruksjon og frostsikring.

- Usortert sprengt stein tillates ikke brukt i forsterkningslag.

Steinmaterialer til forsterkningslag skal produseres ved kontrollert produksjon med grovknusing og utsikting av finstoff.

Dagens sprengningsmetoder med grovt boremønster og mye sprengstoff, gir lett produksjon av mye stor stein og mye finstoff. Krav til knusing vil løse problemer knyttet til overskudd på stor stein ved at risikoen for feil produksjon og anvendelse av steinmaterialene reduseres. Krav til knusing vil også bidra til enklere og like konkurranseforhold og reduserer risikoen for feil bruk av materialer. Krav til største steinstørrelse i forhold til lagtykkelser skal opprettholdes. For å sikre god kontroll på største og minste steinstørrelse skal krav til sortering relateres til standard handelsvare i henhold til figur V3.2 i Håndbok 018.

- En går bort fra inndeling av grunnforhold i variasjonsklasser og legger dagens dimensjonering for variasjonsklasse 3 (svært skiftende undergrunn) til grunn for frostdimensjonering der det er dokumentert telefarlig grunn klasse T3 og T4.

- Krav til tykkelse på frostsikringen skjerpes ved at kravet bringes mer i samsvar med faktisk frostdybde. I påvente av at arbeidsgruppen i etatsprogrammet «Varige veger» har utredet og konkludert dette temaet oppheves maks. overbygningstykkelse på 1,8 m, inkludert frostsikringslag, for veger med ÅDT > 8000.

For veger med 1500 < ÅDT < 8000 begrenses maks. tykkelse til 1,8 m. For 4-felts motorveger benyttes F100 som dimensjonerende frostmengde, ellers benyttes F10.

For veger med ÅDT < 1500 foreslås det i denne omgang ingen endringer i bestemmelsene i håndbok 018. Fastsettelse av nødvendige tykkelser bestemmes ut fra rådende forutsetninger for det enkelte prosjekt. For å unngå unødig stor lagtykkelse ved store frostmengder, foreslås at nedre del av frostsikringslaget vurderes erstattet med lettklinker, skumglass eller ekstrudert polystyren (XPS), som alternativ løsning.

I tillegg til dette skal krav til tilbyders vegteknisk kompetanse, kvalitetssikring og oppfølging av materialkvalitet og utførelse av vegoverbygning tydeliggjøres bedre i konkurransegrunnlaget. Krav til kvalitetsplan og utførelse av vegoverbygning skal fokuseres på som en del av samhandlingsprosessen, og det skal settes av tilstrekkelig tid til disse tema.

Nye krav og bestemmelser trer i kraft med umiddelbar virkning for prosjekter som er i prosjekterings- og tilbudsfasen. For inngåtte kontrakter hvor ovennevnte krav og bestemmelser ikke blir ivaretatt fullt ut, skal nye krav og bestemmelser tilpasses og ivaretas på en best mulig måte.

Brevet fra Veg- og transportavdelingen er underskrevet av direktør Lars Erik Hauer og Jan Eirik Henning.