Klimaforliket gir forhåpning om mer bioenergi

- Det nylig inngått klimaforliket på Stortinget åpner opp for økt bruk av bioenergi. Regjeringen får nå anledning til å gjennomføre sin egen Bioenergistrategi, sier daglig leder i Norsk Bioenergiforening Inge Olav Fure.

Klimaforliket skaper ikke minst økte muligheter for bioenergibruk innen transport og varme. Utfasing av oljefyring i alle offentlige bygg innen 2018, og forbud mot fyring med fossil olje fra 2020 er et meget viktig klimatiltak som samtidig skaper forutsigbarhet og langsiktighet.

- Regjeringen må følge opp dette med langsiktige, målrettede støtteordninger, reguleringer og informasjonskampanjer for bioenergi, sier Fure til nobio.no

Energiutvalget konkluderer med at lokale energisentraler – altså bioenergi - er nødvendig for sikker energiforsyning. Konverterer man fra olje til elektrisitet krever det betydelige investeringer i el-nettet og gir samtidig mer press på el-forsyningen og fører til dyrere nettleie.

- Det er derfor viktig med en politisk satsing på flis, pellets og biofyringsoljer som beste alternativ i eksisterende og nye energisentraler. Vi må for all del unngå en uheldig markedstilpasning med økt bruk av el til oppvarming, understreker Fure.

På sikt må CCS-teknologien kommersialiseres og anvendes i industri og energiproduksjon som benytter biomasse. Sammen med en aktiv skogsforvalting er dette de eneste løpet, og en enestående mulighet til å etablere karbonnegative verdikjeder som reverserer klimagassutslippene.

- Det er viktig at regjeringen ikke glemmer at det finnes alternative kjøretøy som går på rent biodrivstoff eller en kombinasjon av el og biodrivstoff. Dette er kjøretøy som på lik linje med el-bilene er nullutslippsbiler i bruk, sier Fure.

Klimakur2020 konkluderer med at bruk av biodrivstoffteknologi er den raskeste og billigste "vei" til nullutslipp i transportsektoren. Avgiftsfordeler må derfor også gjelde slike typer kjøretøy, knyttet både til innkjøp og til bruk av biodrivstoff.

Norsk Bioenergiforenging mener avgiftsfordelen må være langsiktig utover 2015 for å etablere et robust marked.

- Myndighetene har gjennom sin håndtering skapt for mye usikkerhet i biodrivstoffmarkedet, og det må nå legge frem en langsiktig biodrivstoffstrategi frem mot 2020. Aller først må det snarest innføres bærekraftkriterier for biodrivstoff. Prosessen er ved flere anledninger trenert og den ligger nå til behandling hos Miljøverndepartementet og er til stort hinder for økt satsing på biodrivstoff, uttaler Fure.