Satser på uterom uten vedlikehold

Sandnesbedriften Profftre profilerer seg med vedlikeholdsfrie naturprodukter for uterommet.

Det viktigste produktet er Accoya, et 100% naturprodukt i tre med 50 års garanti.

Dette er et trevirke som ligger i øvre prissjikt, men som til gjengjeld er helt vedlikeholdsfritt og med lang levetid. Du kan male eller beise det som du vil, men det får også en flott, sølvgrå patina om det står ubehandlet, heter det i en pressemelding fra Profftre.

Accoya varmer opp miljøet rundt seg og passer derfor godt sammen med grøntarealer og med andre materialer som skifer, glass, stein eller betong.

- Vi bruker blant annet Accoya i vår produksjon av glassrekkverk av tre til terrasser og balkonger, og svært mange har nå fått øynene opp for hvor godt et 150 cm høyt glassrekkverk kan benyttes til både støy- og vindskjerming av kosekroken - uten at det går på bekostning av utsikt og utefølelsen, sier daglig leder Olav B. Tonstad i Profftre.

Gammel teknikk
Teknikken som brukes for å framstille naturproduktet Accoya ble oppdaget allerede i 1928, men det var den gang ikke noe marked for denne type materialer.

Det skulle derfor gå nesten 80 år før Accoya ble lansert i stor skala. Ved bruk av eddik, trykk og varme blir hurtigvoksende FSC-sertifisert plantasjefuru til et trevirke som er både hardere og sterkere.

- I praksis opplever vi at det nesten ikke krymper, sveller, fliser eller vrir seg, sier Tonstad, som derfor ser stadig flere bruksområder for Accoya.

I moderne produksjonslokaler i Sandnes blir Accoya skurlast bearbeidet til eksklusive fasade- og terrasseprodukter og blir derfra levert direkte til private kunder og til prosjektmarkedet i Norge, Sverige og Danmark.

Mye brukt av arkitekter
- Arkitekter og landskapsarkitekter har fått øynene opp for mulighetene som ligger i Accoya, forteller salgssjef Asgeir Tangen i Profftre.

- Accoya er 100 % gjennombehandlet, kvistfritt og enestående stabilt. I tillegg kan vi neste år levere i bredder helt opp til 250 mm uten å være redd for at materialene kuver seg. At materialene kan overflatebehandles øker bruksområdene betraktelig og kan være med på å gi fasader og uterom et virkelig eksklusivt preg, forteller Tangen.

- Selv om det er prosjektmarkedet som er vårt viktigste markedssegment, så har vi levert mye til private kunder. Dette er kunder som ofte får hage- og uterom designet av landskapsarkitekter eller hagedesignere, og hvor profesjonelle står for utførelsen. Høye krav til materialvalg, både rent estetisk og til lavt vedlikehold, kjennetegner denne kundegruppen.

Et riktig utformet og dimensjonert uterom representerer en investering i trivsel og hygge og vil i de fleste tilfeller også øke boligens markedsverdi, avslutter Tangen.