GLAVA hever bransjestandarden

GLAVA erstatter A 37 med nye PROFF 35, og senker dermed lambdaverdien på hovedproduktet innen byggisolasjon. Prisen beholdes. Bransjestandarden heves.

Lanseringen av PROFF 35 kommer som et resultat av store investeringer over mange år og et langsiktig fokus på innovasjon. Hovedtyngden av GLAVAs produktportefølje ligger på dette produktet. Det er selve bransjestandarden som flyttes når GLAVA senker lambdaverdien fra 37 til 35.

- Gjennom å senke lambdaverdien på hovedproduktet vårt viser vi at vi tar samfunnsansvar. Dette er et etterlengtet bidrag til energieffektiviseringen av norske bygg, uten at man skal behøve å øke byggekostnadene eller veggtykkelsen. Som en ledende aktør innen isolasjon i Norge, anser vi det som viktig at vi er med på å drive den utviklingen, sier administrerende direktør Jon Karlsen i GLAVA.

Direktøren forteller at produktutvikling og innovasjon har stått øverst på agendaen gjennom en årrekke, og at midlene GLAVA legger i dette er betydelige. Han peker også på at med posisjonen som markedsleder kommer det ansvar.

PROFF 35 er resultat av en investering på flere hundre millioner kroner som vi har foretatt i GLAVA i løpet av de siste fire årene.

- Det første hovedtrinnet startet med bytte av ovn i 2007 og så har vi trinnvis byttet komponenter og fått inn det aller beste innen spinnerteknologi, som gjør at vi kan produsere finere og bedre produkter. Vi har lært så mye, at vi nå mener vi er kapable til å ta dette skrittet, sier Karlsen.

Endringen i produksjonen fører til at basisfibrene som kommer ut av maskinene er lengre, tynnere og sterkere.

PROFF 35 gir 6 % bedre isolasjonsverdi enn A37 med den samme veggtykkelsen man har i dag. Over tid vil dette medføre store energibesparelser. Myndighetene har også signalisert at energikravene i byggeforskriftene skal skjerpes, og GLAVA mener derfor det er bedre å være føre var.

- PROFF 35 vil bidra til at det er lettere å møte nye krav når byggeforskriftene skal skjerpes, sier Karlsen.

GLAVA føyer også til PROFF som betegnelse på det nye produktet. Tore Bjerkeli, markedsdirektør i GLAVA, forteller at bakgrunnen for dette er at denne isolasjonen skal være proffenes førstevalg.

- De forbedrede brukeregenskapene, kombinert med lavere lambdaverdi, vil bli tatt svært godt i mot blant proffene. Vi ser også at mange private bruker proffenes valg som referanse, sier Bjerkeli.

Utrullingen av PROFF 35 er allerede i gang, og enkeltprodukter vil være å finne i handelen fra 23. januar. Til tross for at det nye produktet har vesentlig bedre isolasjonsverdi, vil prisen holdes uendret.

- Vi har merket stor etterspørsel i markedet etter produkter med bedre isolasjonsverdi og brukeregenskaper. Derfor er vi svært glade for at vi nå kan lansere et produkt som møter nettopp dette – uten å øke prisen, avslutter Bjerkeli.

Samtidig med lanseringen får GLAVA-produktene individuelle fargekoder. GLAVA PROFF får blå farge på pakken, mens GLAVA Extreme 33 får grønn, slik at produktene blir enklere å skille både i handelen og på byggeplass.