Rekrutteringskrise i realfagene

I løpet av noen få år kan det bli akutt mangel på realfaglærere i skolen. Norge ligger på jumboplass i OECD når det gjelder antall realfagstudenter.

Bare 15 prosent av de norske studentene velger realfag, melder NRK. Gjennomsnittet i OECD-landene er 25 prosent. Av de få realfagstudentene er det igjen svært få som velger å bli lærere. Det kan føre til lærerkrise om noen få år ettersom gjennomsnittsalderen på dagens realfaglektorer i videregående skole er 59 år. De aller fleste realfaglektorer er i den aldersgruppen, og i løpet av fem-seks-sju år vil de marsjere ut av skolen, sier instituttleder Jan B. Ommundsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) til NTB. ILS tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning til ferdigutdannede universitetskandidater. Svært få Ommundsen sier at det er blitt utdannet svært få realfaglærere de siste årene. Høsten 2004 skjedde imidlertid en liten forbedring: 40 av 250 studenter som meldte seg på det nystartede lektor/adjunkt-programmet ved Universitetet i Oslo var realister. Dette programmet er spesialinnrettet for universitetsstudenter som planlegger å bli lærere. Disse kommer ut i skolen om fem år, men uansett vil de være for få til å dekke opp for dem som går av med pensjon. I et gjennom-teknologisert samfunn som Norge er ikke dette bare kritisk for skolesamfunnet, men for hele AS Norge, sier Ommundsen. Hans forslag er å bekoste praktisk-pedagogisk utdanning for realister som jobber i næringslivet, mot at de binder seg til å jobbe i skolen et visst antall år. Jeg vet at mange i IT-bransjen og andre bransjer kunne tenke seg å jobbe i skolen hvis de fikk betalt praktisk-pedagogisk utdanning, sier han. Halvert Antall studenter på Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo er halvert de siste ti årene, ifølge instituttleder og professor Tyge Greibrokk. Det er stort sett gode arbeidsforhold her, og mange ledige stillinger for dem som utdanner seg i realfag. I løpet av noen år vil misforholdet mellom antall kandidater og antall ledige stillinger bli enda større, sier han. Greibrokk mener rekrutteringssvikten er enda større i naturfag enn i matematikk. All teknologisk utvikling forutsetter grunnkunnskaper i fysikk, kjemi og matematikk. Mangelen på realfaglærere kan føre til svekket kunnskapsnivå i skolen og dermed til enda dårligere rekruttering til realfagene, sier han.