Vil ha bilder av ulykker

Altfor få tar bilder av bilulykker, mener If Skadeforsikring. Bilder gjør det lettere å finne ut hvem som har skylden.

Det er ikke bare bileiere som er uenige etter en kollisjon. Også eiernes forsikringsselskap kan ha forskjellig oppfatning.

– I 20-25 prosent av sakene blir det diskusjon om hvilken sjåfør som har ansvaret. Hadde alle ulykker vært dokumentert med bilder eller videoer, ville det gått mye raskere å fastslå hendelsesforløp og ansvarsfordeling. En klar skademelding med skisse og bilder, gjør at vi ofte kan ta avgjørelse straks vi får dette, sier fagsjef Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

– Ikke bruk tiden på å krangle, ta heller frem mobilen og knips noen bilder, sier han.

Nå som nesten alle har mobiltelefon med kamera, har forsikringsselskapenes tilgang på bilder blitt bedre. Men ikke god nok. Av tilfellene som If mener hadde tjent på fotodokumentasjon, finnes det bilder i langt under halvparten.

Forholdene endres

Forsikringsselskapene registrerte i fjor over 400 000 skadesaker knyttet til bilansvars- og kaskoforsikring.

– Hvis vi ikke har bilder, drar vi til stedet og tar dem selv hvis saken krever det. Vi kan også gå inn på Google Maps for å se på terrenget, sier Undereidet.

Men det kommer ikke opp mot verdien av bileiernes egne bilder.

– Det er viktig å få tatt bilder med én gang, da stiller du mye sterkere hvis du har en god sak. Både sikt og faktisk veibredde kan endre seg fra dag til dag når værforholdene skifter. Særlig om vinteren forandrer forholdene seg raskt, sier Undereidet.

Hvis du kolliderer, men ellers er uskadd, er det viktig å ta bilder av hvordan bilene står i forhold til hverandre, avstanden mellom dem og lengden på bremsespor. Videre kan du ta bilde av skilting og veibredde.

– Ta bilder av eventuelle sikthindringer. Vegetasjon, hus og murkanter nær veibanen er viktige når forløpet skal forklares, sier Undereidet.

Skadene på bilen trenger du ikke dokumentere, de tar takstmannen seg av.

Tilrettelagt for foto
Nylig ble bilbergerne til Viking og Falck rekruttert av Statens vegvesen til å ta bilder av oppdragene de er ute på. Men disse bildene skal brukes til å avdekke trafikkfeller og nødvendige sikkerhetstiltak, ikke til skyldfordeling.

If Skadeforsikring presiserer at de ikke ønsker bilder tilsendt før behovet oppstår, det blir for mye unødvendig datalagring.

– Behold bildene på telefonen eller datamaskinen til det eventuelt blir bruk for dem, sier Undereidet.

Smarttelefonene er i ferd med å ta over mobilmarkedet. Aldri har det vært enklere å ta gode bilder eller gjøre videoopptak.

If har laget sin egen Iphone-applikasjon, som blant annet tilrettelegger for fotografering av kollisjonsskader. Både fotografering og lagring skjer intuitivt ved å klikke seg inn på vinduer med påskrifter som Avstand 25 m, Nærbilde 10 m, Bilens front, og så videre.

Deler ikke skyld
Forsikringsselskapene har plikt til å plassere trafikkansvaret på den ene eller begge parter ved kollisjoner. I kun tre prosent av tilfellene ender det med skylddeling, viser en undersøkelse If gjorde for en tid tilbake.

Påkjøring bakfra, utforkjøringer, uhell ved rygging og skader på parkert bil, utgjør over halvparten av skadetilfellene. Ved disse oppstår det sjelden uenighet om skyld i etterkant.

– Tvistene oppstår etter kollisjoner på smale veier, i rundkjøringer eller når vi bytter fil, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

Slik melder du en skade:
1) Fyll ut skademeldingen sammen med den du kolliderte med.

2) Det viktigste er fakta, ikke skyld.

3) Ta mål og bilder på skadestedet.

4) Begge parter må signere forsiden, eventuelt sende inn hver sin melding.

5) Fortsett skadeinnmeldingen på forsikringsselskapets nettside.

6) Ta vare på den signerte skademeldingen. Forsikringsselskapet gir beskjed hvis du skal sende den inn.

7) Gi forsikringsselskapet beskjed hvis du har tatt bilder som kan forklare hendelsesforløpet.