Kritisk til økt bruk av biodrivstoff

Kravet om økt innblanding av biodrivstoff bør utsettes, mener Direktoratet for naturforvaltning. Klimaeffekten er tvilsom.

Også Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen er kritisk til det nye omsetningspåbudet for biodrivstoff, og mener det kan hemme satsingen på elbiler.

Økt bruk av biodrivstoff er et sentralt virkemiddel for å redusere utslippene av klimagasser i Norge. Fra 1. juli skal andelen biodrivstoff etter planen økes fra 3,5 til 5 prosent, ifølge et forslag til forskrift som Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har laget på oppdrag fra Miljøverndepartementet.

Forskriften innfører samtidig såkalte bærekraftkriterier for biodrivstoff, i tråd med EU-direktiv på området. De skal sikre at biodrivstoffet faktisk gir en netto klimagevinst, og at produksjonen av biodrivstoff ikke skader naturmangfoldet.

Men disse bærekraftkriteriene er ikke tilstrekkelige til å sikre at biodrivstoffet virkelig bidrar til globale utslippsreduksjoner, skriver Direktoratet for naturforvaltning (DN) i en høringsuttalelse.

– Mot sin hensikt

Kriteriene tar ikke hensyn til indirekte virkninger av biodrivstoffproduksjonen for klimagassutslipp, naturmangfold og matvaresikkerhet.

– Dermed risikerer vi at det som skulle være et klimatiltak i stedet fører til større oppvarming av atmosfæren, det vil si det stikk motsatte av det som var hensikten, sier seksjonssjef Reidar Dahl i DN.

DN viser til at FN-konvensjonen for biologisk mangfold krever at både direkte og indirekte virkninger ved produksjonen av biodrivstoff må tas med i beregningen.

Kravet om økt innblanding av biodrivstoff bør utsettes inntil det er utarbeidet strengere bærekraftkriterier, mener DN.

Tvilsom effekt

Statistisk sentralbyrå (SSB) viser til at det de siste to-tre årene er kommet mange nye forskningsresultater som stiller fundamentale spørsmål knyttet til klimagevinsten ved økt bruk av biodrivstoff. Det gjelder særlig de indirekte virkningene av at mer korn og matolje går til biodrivstoff.

– SSB savner en vurdering av disse forskningsresultatene og hvilke konsekvenser de bør få for den planlagte opptrappingen av bruk av biodrivstoff i Norge, skriver SSB i sin høringsuttalelse.

EU bremser

En rapport fra det europeiske miljøforskningsinstituttet IEEP konkluderer med at bruk av biodrivstoff etter EUs nåværende kriterier vil gi 80 til 160 prosent høyere utslipp av klimagasser enn ved bruk av vanlig bensin og diesel.

EU-kommisjonen har derfor varslet at den vil legge fram en ny konsekvensutredning om biodrivstoff senest i juli i år. Et av alternativene er å utvide bærekraftkriteriene slik at de også tar hensyn til indirekte virkninger av biodrivstoffproduksjon.

– Norge bør bruke noe mer tid, og dele kunnskap og vurderinger med EU-landene, sier Reidar Dahl.

Hemme satsing på elbiler

Samferdselsdepartementet ber om at omsetningskravet endres til å gjelde alle typer fornybare drivstoff. Å låse påbudet til biodrivstoff kan hemme satsingen på elbiler, mener departementet.

Også Statens vegvesen ønsker at forskriften i større grad bidrar til å fremme overgang til elbiler.

Statens vegvesen viser også til forskning som kan tyde på at enkelte typer biodiesel gir økte utslipp av helseskadelige partikler, og advarer mot videre økning av omsetningspåbudet ut over 5 prosent før disse forholdene er bedre utredet.