– Statens vegvesen hadde mer eller mindre lagt vekk saken, fordi de mente man ikke kunne ta mer enn rundt 40 kroner i bompenger. Det var om å gjøre å tenke nytt og alternativt – og ikke bare se på beløpet, forteller Magne Skaar, som på den tiden jobbet som næringssjef i Sogn og Fjordane fylkeskommune.
Initiativet til Skaar kom i form av et notat til vegkontoret og et leserbrev i lokalavisen. Han tok utgangspunkt i den eksisterende situasjonen, en ferjetur fra Hella til Fjærland som tok rundt en time.
– Takstene til vegvesenet var farget av at man stort sett hadde bomvegprosjekt i sentrale strøk av landet. Her i distriktet måtte man tenke at alternativet til bomvegen var like dyrt. Ferjeturen fra Hella til Fjærland kosta rundt en hundrelapp, og poenget mitt var at man kunne ta det samme i bompenger. En ny veg – med bom – kom da til å koste like mye som tidligere, men man fikk ned reisetiden, og kunne reise når man ville, sier han.
Konklusjonen hans var at prosjektet var så gunstig i seg selv, at det kunne finansieres ved hjelp av bomstasjon med høye satser.
Initiativet fra Skaar utløste en diskusjon med Statens vegvesen i etterkant, og dermed var man tilbake på bomveisporet.
- Nøkkelord
- Anlegg