Fremtidens betong

En ny type betong med veldig lite sement testes ut i forbindelse med byggingen av Strindheimtunnelen i Trondheim.

Betongtunnelen som bygges ved Strandveiparken i Trondheim øst må være helt tett. Det stiller store krav til at betongen ikke får riss når den herdes. Tradisjonell betong i tykke konstruksjoner utvikler mye varme når den binder av og faren for riss når den avkjøles er stor i seksjoner som henger fast i kald betong, bergoverflate og liknende. Det er sementen som er årsaken til varmeutviklingen, derfor prøver prosjektledelsen i Statens vegvesen i samarbeid med entreprenøren NCC og betongleverandøren Norbetong et nytt blandingsforhold hvor mye av sementen erstattes med flygeaske i betongen, Rundt 1/3 av sementen erstattes med flygeaske i betongen som brukes når vi støper ytterveggene i betongtunnelen, skriver Statens vegvesen på sine nettsider. 

Til nå har forsøkene gitt positive resultater. Betongen har ikke vært så varm som vanlig SV 40 - betong, og det har vært lite riss. Dette blandingsforholdet har tidligere blitt testet i byggingen av Skansentunnelen i Trondheim og Bjørvikatunnelen i Oslo, og vi har lært av erfaringene derfra. Betongen er like sterk selv om andelen sement reduseres, men utvikler seg langsommere og trenger derfor en del lengre herding før den får sin fulle styrke.

Men prosjektet tar forsøkene litt lenger, og har i en del av midtveggen mellom de to løpene i betongtunnelen testet et ekstremt blandingsforhold som kan være første gang i Norge. Her er nesten halvparten av sementen erstattet av flygeaske, og andelen Portlandsement er nede i ca. 160 kilo per m³ betong. Temperaturen kom ikke over 42 grader under herdeprosessen, men fasthetsutviklingen er langsom.

- Vi tror likevel denne betongen skal bli sterk og holdbar hvis den får lang tid til å modnes før den blir utsatt for miljøbelastninger. Her i Strindheimtunnelen har vi en unik mulighet siden den ikke skal åpnes for trafikk før i 2014, sier Anders Beitnes byggeleder i Statens vegvesen.

- Vi synes det er spennende å kunne være med å utvikle en betong som gir bedre muligheter for å få en skikkelig vanntett og bestandig konstruksjon. Tette betongkonstruksjoner har bestandig vært et problem å få til, sier Harald Inge Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

I tett dialog med ekspertisen i Vegdirektoratet testes nå den nye betongen på midtveggen i tunnelen. Den vil ikke bli utsatt for vannbelastning og egner seg derfor godt for å teste ut dette i fullskala. Kanskje vil man med erfaringene fra forsøkene i Strindheimtunnelen komme fram til noe som vil brukes av mange seinere. Men først gjenstår en del prøving.

- Vi er i utgangspunktet positive til slike høye flygeaskedoseringer som det her er snakk om, men det er likevel i dag enkelte egenskaper vi vet for lite om og som bør undersøkes og vurderes framover før vi kan anbefale bruk uten visse forbehold, sier Øyvind Bjøntegaard i Tunnel- og betongseksjonen i Vegdirektoratet.