Lavere omsetning - bedre resultat for Jackon

Omsetningen falt med 350 millioner kroner fra 2008 til 2009 for plast- og isolasjonsprodusenten Jackon. Resultatet ble likevel bedre enn 2008.

Etter fallet i etterspørselen på grunn av nedgang i byggebransjen generelt, har selskapet tatt grep og gjennomført konstnadskutt for å bedre lønnsomheten. Til tross for det vanskelige markedet kan Jackon notere seg for en vekt i årsresultatet, først og fremst som en følge av valutagevinst og lavere renter, skriver Finansavisen.

Jackon hadde i 2009 et resultat før skatt på 68,7 millioner mot 60,3 i 2008. Omsetningen i 2009 var 1,39 milliarder kroner. 

Daglig leder Øystein Askelsen sier til Finansavisen at markedet er på vei til å bedre seg, blant annet gjennom økt etterspørsel etter isolasjon som følge av en tøff vinter. Han tror aktivitet i byggebransjen vil ta seg opp i løpet av 2010.

- Fokuset på klima er positivt for oss. Isolasjon er den enkleste og rimeligste måten å redusere CO2-utslipp, og dette markedet øker raskt, sier han til Finansavisen.

- Markedet for isolasjon vokser raskere enn veksten i byggebransjen som følge av økte krav til energibesparelse. Dette er bra, men det tiltrekker mange nye konkurrenter. Det blir nok ikke så mye lettere å tjene penger enn det var før, sier han.