De rødgrønne vil satse på jernbanen i Sverige

De rødgrønne opposisjonspartiene i Sverige er enige om å satse stort på jernbane og kollektivtrafikk om de vinner valget i høst. Høyhastighetstog inngår i planene.

De rødgrønne partiene vil øke investeringene i jernbane og kollektivtrafikk med rundt 120 milliarder kroner fram til år 2021.

«Det innebærer at vi fordobler jernbaneinvesteringene i planperioden sammenlignet med regjeringen», skriver Socialdemokraternas partileder Mona Sahlin, Maria Wetterstrand og Peter Eriksson fra Miljöpartiet og Lars Ohly fra Vänsterpartiet i en kronikk i avisa Dagens Nyheter mandag.

Planen inkluderer høyhastighetstog mellom Stockholm og Linköping og mellom Göteborg og Borås via Landvetter lufthavn.

Det skal også bygges spor mellom Umeå og Luleå, dobbeltspor mellom Sundsvall og Gävle og fire spor med tunnel under Sundbyberg utenfor Stockholm.

Satser på lånefinansiering

Jernbanesatsingen vil koste 207 milliarder svenske kroner i perioden 2011–2021. I alt 135 milliarder vil gå til nyinvesteringer, og tanken er at de rødgrønne skal finansiere «større strategiske prosjekter» ved at staten tar opp lån på 54 milliarder kroner.

– Det er en historisk satsing på jernbane og kollektivtrafikk. Allerede i 2004 sa finansutvalget at lånefinansiering på rundt 20 prosent er helt greit ifølge budsjettloven, og det er det vi gjør nå, sier Sahlin.

Om lag 20 milliarder av de 120 milliardene som de rødgrønne foreslår i økt satsing på jernbane og kollektivtrafikk, skal komme fra kommunene.

Det kan også komme avgifter på nye strekninger, og de rødgrønne vil innføre en kilometeravgift på 1,40 kroner per kilometer for tungtrafikk. Denne avgiften skal gi staten nye inntekter på 4 milliarder kroner i året.

Regjeringen kritisk til planene

Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt setter spørsmålstegn ved de rødgrønnes forslag til finansiering av satsingen.

– Dessverre er den største posten lån. Vi har under en finanskrise betalt ned på statsgjelden, noe som gir grunnlag for et lavt rentenivå, stabil valuta og orden i økonomien. I denne situasjonen vil man sette i gang store jernbaneprosjekter for lånte penger. Det er ikke ansvarlig, sier han.

Ifølge Reinfeldt er det også et utilstrekkelig grunnlag for høyhastighetstog i Sverige.