Mange søker etter folk

Fortsatt er det mange bedrifter som sliter med sysselsettingen, mens andre faktisk har begynt å ansette folk igjen. Flere bedrifter melder om at ordrebøkene er i ferd med å fylles.

Byggeindustrien har kontakt med veldig mange bedrifter i byggenæringen, og vi merker straks dersom det skjer endringer i markedet. Stadig flere bestiller annonser på ledig stilling både i Byggeindustrien og på bygg.no

Vi har vært gjennom en meget sterk nedtur, og faren er på ingen som helst måte over. At nedturen har vært stor, bekrefter også tallene fra SSB.

Heldigvis er det en iboende kraft i byggenæringen til å se fremover. Dette er også en næring med en enorm evne til tilpasning. Man bemanner ned når det trengs, og man bemanner også opp når det er nødvendig. Og det er nettopp her det begynner å skje noe. Vi har fått inn regnskaper for 2009, og de viser at mange bedrifter i byggenæringen har gjort det oppsiktsvekkende bra til tross for at 2009 har vært preget av langt mindre omsetning enn i 2007 og 2008. Men nå er det ikke alltid at det er omsetningen som gir resultatene. Det ser vi tydelig på regnskapene.

Vår påstand er at produktiviteten nå går opp igjen. Men skal byggenæringens bedrifter evne å ta vare på den oppgangen mange nå ser, er det helt avgjørende at man har tilstrekkelig ressurser. Det hjelper lite om man har 100 mann på en byggeplass dersom man ikke har noen vettuge prosjekt- og byggeledere til å lede alle menneskene. Det hjelper også lite om man får aldri så mange jobber om de ikke er kalkulert rett.

Men så er det å skaffe seg de rette medarbeiderne da. Det å ansette folk er kanskje noe av det vanskeligste man gjør. Vi vet at veldig mange oppegående mennesker i byggenæringen abonnerer på Byggeindustrien og svært mange er inne på bygg.no både en og flere ganger om dagen. Dette er lesere som følger med og som er oppegående. Skal man treffe slike folk i sin søken etter medarbeidere er kanskje en telefon til vår salgsavdeling ikke å forakte.

Det viktigste nå er at vi får melding om alle små og positive nyheter slik at mismotet etter hvert kan avløses av ny optimisme. Det er det som driver oss fremover.

Vi vet at kampen om de gode hodene blir hardere. Men det er de bedriftene som har de gode hodene, som også vil overleve. Det er de bedriftene som kan komme med nye ideer og løsninger. Det er disse bedriftene som vil vise vei. Det er disse bedriftene som skal bygge Norge i fremtiden.