7 000 årsverk glapp

Regjeringen får kraftig kritikk etter at byggingen av Goliat-plattformen gikk til sørkoreanske Hyundai. 7000 arbeidsverk glapp.

Statsråden skuffet over at Goliat glapp

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen er skuffet over at Aker Solutions ikke vant kampen om Goliat-plattformen.

Statsråden sier til NTB at norske leveranser til utbyggingen av Goliat-feltet likevel vil ligge opp mot 50 prosent av totalbudsjettet for feltutbyggingen.

– Tildelingen av plattformbyggingen er en kommersiell beslutning som norske myndigheter ikke kan blande seg inn i. Vi har bidratt ved å stille strenge krav til prosjektet. Dette er den første feltutbyggingen i Barentshavet. Derfor er det stilt strenge kvalitetskrav overfor lisensen og operatøren.

Riis-Johansen vil ikke kommentere tidligere uheldige erfaringer med store offshore- og skipsbyggingskontrakter som har gått til utenlandske verft, ut over at det må leveres etter de kvalitetskravene som er stilt.

Spørsmålet om den sørkoreanske staten har subsidiert Hyundai Heavy Industries henviser Riis-Johansen til aktørene og det internasjonale regelverket som gjelder.

– Er det mistanke om subsidier så må dette i så fall følges opp via WTO-systemet, sier han.

Olje- og energiministeren er den første til å beklage at en stor og viktig kontrakt går tapt i en vanskelig periode for norsk maritim industri.

– Det er færre, store prosjekter å konkurrere om på sokkelen nå. Undervannsløsninger, mindre enheter og tilknytning til eksisterende plattformer gjør oppdrag som Goliat-plattformen sjeldne, sier statsråden.

Norske maritim industri står med ryggen mot veggen etter at byggingen av Goliat-plattformen gikk til sørkoreanske Hyundai.

7.000 årsverk i Norge går tapt. Nå står tusenvis av arbeidsplasser i fare ved verftene langs kysten.

– Dette kommer på toppen av en allerede vanskelig situasjon både for offshore- og skipsverftene. Permitteringer og oppsigelser er ikke til å unngå, sier bransjesjef Rolf Hestenes i Norsk Industri til NTB.

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) er skuffet over at Aker Solutions ikke vant kampen om Goliat-plattformen, men sier til NTB at norske myndigheter kunne gjøre lite for å sikre en kontrakt som dette for norsk industri, ut over å stille strenge kvalitetskrav.

Stor skuffelse

Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge sier at det ikke var noen tvil om hvem som var best. Eni Norge er operatør på Goliat-feltet i Barentshavet. Statoil er partner.

Sørkoreanske Hyundai Heavy Industries vant kampen om byggingen av Goliat-plattformen med en betydelig lavere tilbudspris enn norske Aker Solutions, som la inn sitt tilbud sammen med Samsung Heavy Industries.

Ifølge konserntillitsvalgt i Aker Solutions, Atle Teigland, var forskjellen i pris om lag 3 milliarder kroner. Vinnertilbudet var på 6,9 milliarder kroner.

– Om vi hadde jobbet gratis i Norge, ville vi ikke kunne gitt en tilsvarende pris som sørkoreanerne, sier Teigland.

Både han og klubbleder Oddvar Hølland ved Aker Solutions i Egersund mener subsidier har vært avgjørende.

Ikke nådig

Hølland er ikke nådig i sin kritikk av norske myndigheter. Han sier til NTB at verken næringsminister Trond Giske (Ap) eller olje- og energiminister Terje Riis Johansen (Sp) har gjort jobben sin.

Han mener at norske myndigheter er nødt til å innrette seg etter en virkelighet som har endret seg både i Asia og i Europa.

– Her er det subsidier ute og går, og det er store subsidier. Hvis folk på toppen i den norske regjeringen ikke ser dette og gjør noe med det, vil det etter hvert gå helt galt med norsk leverandørindustri, sier Hølland.

Også LO-leder Roar Flåthen beklager sterkt at norske selskaper ikke fikk kontrakten. Han sier at tildelingen vil gjøre situasjonen enda mer krevende for norsk verftsindustri.

Skuffet statsråd

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen sier at norske leveranser til utbyggingen av Goliat-feltet likevel vil ligge opp mot 50 prosent av totalbudsjettet for feltutbyggingen.

– Tildelingen av plattformbyggingen er en kommersiell beslutning som norske myndigheter ikke kan blande seg inn i. Vi har bidratt ved å stille strenge krav til prosjektet. Dette er den første feltutbyggingen i Barentshavet. Derfor er det stilt strenge kvalitetskrav overfor lisensen og operatøren, sier statsråden.

Spørsmålet om den sørkoreanske staten har subsidiert Hyundai Heavy Industries henviser Riis-Johansen til aktørene og det internasjonale regelverket som gjelder.

– Er det mistanke om subsidier så må dette i så fall følges opp via WTO-systemet, sier han.

Bakke beklager

Fellesforbundets leder, Arve Bakke, sier at dette er en trist dag for norsk leverandørindustri. Fellesforbundet beklager at Eni og Statoil har valgt å sette hele byggingen av Goliat-plattformen ut til utenlandske leverandører. Dette skjer i en situasjon hvor norsk leverandørindustri må redusere sin bemanning på grunn av svak ordretilgang.

Bakke påpeker at erfaringer fra tidligere krevende prosjekter, der kun pris på anbudstidspunktet har vært avgjørende, har vist seg å bli en svært kostbar strategi.

Også Bakke mener at dette avdekker et nytt eksempel på skjult statlig støtte og at reglene for anbudsinnhenting ved slike prosjekter derfor må vurderes. Han sier at en internasjonal subsidiekonkurranse etter hvert vil gjøre alle til tapere.

Ler mer om Goliat her:http://www.npd.no/no/tema/utbygging-og-drift/temaartikler/den-forste-oljen-fra-barentshavet/