Et eksempel på godt samarbeid

I dag, fredag 30.november, ble den siste salven fyrt av i Blåkolltunnelen ved rv 159 i Lørenskog. Etter skålen på røysa fremhevet både vegsjef Stein Fyksen i Akershus og konsernsjef Paul Lødøen i NCC Norge AS det gode samarbeidet som har vært mellom entreprenør og byggherre i dette prosjektet.

- Jeg vil si vi har gått inn i en ny tid når det gjelder samarbeid mellom byggherre og entreprenør. Det er utviklet en ny type partnerskap, som har skapt en vinn-vinn situasjon, mener Fyksen. Lødøen er av samme oppfatning. - Dette nye samarbeidsklimaet kommer som en direkte følge av BAROK-prosjektet som bransjen har arbeidet med. Vi følger en modell som har blitt skissert i dette arbeidet, og prosjektet her i Lørenskog er et godt eksempel på hvordan samarbeidsklimaet bør være. Dette er noe både NCC og Statens vegvesen tjener på, utdyper NCC-sjefen. Det var ordføreren i Lørenskog, Mette Korsrud, som fikk æren av å fyre av den siste salven i Blåkolltunnelen. Dermed er det hull tvers gjennom Blåkollen fra Icopals område på Fjellhamar og ut til riksvei 159 på Lørdagsrud. Skål på røysa Gjennomslaget ble markert på tradisjonelt vis - med taler, avfyring av salven og befaring i tunnelen med skål på røysa. I tillegg til representanter fra Statens vegvesen og NCC, var også en hel del beboere i nærområdet invitert for å ta del i markeringen. 65 tonn sement har tettet fjellet - Fremdriften i tunnelen har vært god den siste måneden, og vi har sprengt ut opptil 59 meter i uka. Fjellet har stort sett vært bra, med kun noen kortere partier med dårlig fjell. Her har vi brukt sprøytebetong i tillegg til bolter, sier prosjektsjef Sverre Sundfær. Forundersøkelsene i Blåkollen påviste en svakhetssone med dårlig fjell. For å unngå for store vannlekkasjer, må fjellet tettes, såkalt injiseres. 65 tonn sement er brukt til injeksjonen, og det er ikke benyttet miljøskadelige stoffer. Tunnelen går på det minste 12 meter under bolighusene på tettbebygde Blåkollen, og på det meste er det 32 meter i overdekning. Fortsatt støyende arbeider Fremdeles vil det blir mindre sprengninger inni tunnelen for å etablere grøfter og kummer som skal lede kabler og ledninger. Montering av betongelementer på veggen i tunnelen vil også pågå i hele vinter. Både støy fra boringen og mindre rystelser vil merkes av beboere rett over tunnelen. Tunnelen i tall Antall meter tunnel (inkl. av- og påkjøringsramper): 1.020 meter Antall kubikk utsprengt fjell (inkl. nisjer og tekniske rom): 53.000 m3 Antall lastebillass stein kjørt ut: 5.300 lass Antall salver: ca. 200 stk. Antall bolter: 2.600 stk. Antall kubikk sprøytebetong: 1.000 m3 Fakta Omkjøringsveg Strømmen Omkjøringsveg Strømmen er en ny tofelts vei fra rv 159 ved Lørdagsrud og frem til krysset med rv 120 ved Strømmen kirke. Veien blir 2,8 kilometer lang og skal lede trafikken utenom Strømmen sentrum. Støyen og støvet blir redusert, og de myke trafikantene får bedre forhold når veien åpner i juni 2003.