Navarsete: Nå legges grunnlaget for hurtigtog

- Hvis Norge skal få et eget nett for høyhastighetstog, må det skje utenom de ordinære budsjettene, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

 

Tirsdag reiste hun fra Paris til Brussel, en togtur på halvannen time, blant annet for å få vite mer om klimaeffekten ved høyhastighetstog.

- Jeg tror det går i rundt 300 kilometer i timen nå. Da kan tog konkurrere med fly. Mellom Paris og Brussel går det ikke fly lenger, sier en oppglødd statsråd til NTB.
Storsatsing i Frankrike

Underveis til den belgiske hovedstaden ble hun informert av en representant for togselskapet Thalys. De neste ti årene skal det bygges rundt 2.000 kilometer høyhastighetsbane i Frankrike.

- Om vi får noe tilsvarende i Norge, vil avhenge av den politiske viljen. Det vil koste mye å bygge noe slikt i Norge. Vi har ikke i nærheten av det befolkningsgrunnlaget som er her, og vi har en vanskeligere geografi. Men det er ingen tvil om at regjeringen vil satse videre på raskere tog, sier Navarsete.

Dobbeltspor
Hun viser til en prioritering av intercitytog og dobbeltspor i den inneværende regjeringsperioden.

- Vi har lagt mye penger i dobbeltspor i vestkorridoren (Oslo) og Sandnes-Stavanger. Disse utbyggingene er viktige å få fullført, for det bor mange folk i de områdene. Dette er et grunnleggende tilbud, som må komme på plass. Dette gjelder også nærtogtilbudet i Bergen og Trondheim, sier statsråden.

Veivalg
Satsingen i tiden som kommer, blant annet i Nasjonal Transportplan som er ventet rundt nyttår, vil være avgjørende for om det kan legges et grunnlag for tog med høyere hastighet enn i dag, mener hun.

- Det ene valget er å bygge dobbeltspor nå, for etter hvert å bruke tog med høyere fart der. Det andre er prosjekter helt utenom dagens traseer, slik Norsk Bane vil, sier Navarsete.