Trafikkproblemer for operaen i Bjørvika

Opprinnelig skulle det gå halvannet år fra operaen står ferdig i 2008, til trafikken i Bjørvikaområdet blir lagt i tunnel. Nå sier Statsbygg at dette vil ta fra fem til åtte år, melder Aftenposten.

Prosjektdirektør i Statsbygg, Roar Bjordal, opplyser at det verken finnes penger eller mandat til å planlegge annet enn selve operaen. Dette vil få svært negative konsekvenser for prestisjebygget. Operaveggen vil bli liggende bare 30-40 meter fra E18, der rundt 100000 biler passerer i døgnet. Og adkomsten fra Oslo S. blir effektivt blokkert av åtte veifiler. Tarald Lundervall, prosjektleder i arkitektfirmaet Snøhetta, er skuffet. Nå er man nødt til å finne midlertidige løsninger som skal vare i mange år. Som et minimum må det bygges en gangbro fra Oslo S. til operaen. Støyproblemet må løses, enten ved skjerming eller ekstra isolasjon i selve bygningen. -Helst vil vi gjøre mye mer for å prøve å gjøre operaen til et eget sted å komme til. En halv million mennesker skal ta seg dit hvert år. Det blir ikke lett å gjøre det til en glede, sier Lundervall til Aftenposten. Det er usikkert når den nye tunnelen under Bjørvika vil komme på plass. Krav om nye tekniske løsninger gjør at planleggingen tar lengre tid, i tillegg til at tunnelen fortsatt mangler 1,5 milliarder i finansiering. Og når tunnelen omsider kommer, tar det tid å bygge nye veier i Bjørvika. Direktør ved operaen, Bernt Bauge, håper inderlig at det midlertidige ikke skal vare for lenge. -En veldig lang overgangsperiode vil selvsagt være uheldig både for publikum og selve driften. Vi må bare sette vår lit til at det offentlige får infrastrukturen på plass så raskt som mulig, sier Bauge, som samtidig understreker at operaen heller lever med dette enn med en eventuelt utsatt byggestart.