Biltema feirer seg selv

Biltema feirer sine første 25 år i landet. Etter hvert er det blitt nesten like mange butikker som år.

I mars åpnet Biltema sitt 21. varehus, på Gjøvik. Omsetningen for den etter hvert landsomfattende kjeden ble 1,35 milliarder i fjor, en økning på nesten 17 prosent fra året før.

- I jubileumsåret satser vi på enda større vekst og budsjetterer med en omsetning på 1,65 milliarder kroner, sier styreleder Magne Teigland i Biltema.

De siste årene har Biltema økt antall nyetableringer stort (se nederst), med opptil fire nye butikker i året.

Trailer med muffins

Biltema startet opp i Sverige i 1963 og kom til Norge først tjue år senere. Butikken i Fredrikstad drev mest med postordresalg i starten.

25-årsjubileet markeres i alle butikkene i uke 25. Biltema-sjefen har likeså godt bestilt en hel trailer med muffins til kundene. Det blir omtrent 5000 muffins til hver av butikkene.

- Vi deler ut 25 000 kroner til den som kommer først med den eldste og best bevarte Biltema-katalogen, sier Teigland.

Det blir forskjellig typer av underholdning i butikken, samt tilbud med såpass trøkk i seg at Teigland regner med at det vil være tilfeller av overnatting i telt foran inngangene.

Terapi for menn

Biltema er stedet der menn shopper, der far faktisk koser seg når han går i butikk.

- Vi er nok en av de få stedene der menn foretar impulskjøp. Det er også en del av strategien vår, at folk skal huske å kjøpe ting de trenger i tillegg til den tingen de planla å kjøpe, sier Teigland.

Kjeden har også blitt kjent for å være billig, og det har gjort butikkene populære. Biltema-sjefen forteller om henvendelser fra folk som spør om de skal etablere seg i nærområdet deres.

- Vi får veldig mange slike henvendelser. Men vi ruller ut i vårt eget tempo. Flere ting skal klaffe før vi bestemmer oss for en ny etablering, sier Teigland.

Voldsom MC-interesse

Biltema har etter hvert fått et betydelig større utvalg enn det opprinnelige ''bil og verktøy''-imaget. Av de i dag over 15 000 forskjellige varelinjene, er 6000 bildeler. Sortimentet er utvidet til hageutstyr, båt, fritid, bygg og elektronikk.

I vår ble også MC-utstyr introdusert, til overrumplende suksess.

- Interessen for hjelmer og kjøredresser og annet utstyr til tohjulinger var så stor at vi dessverre gikk tomme ganske fort. Vi måtte faktisk avlyse en planlagt kampanje på grunn av det, sier Teigland, som lover at de kommer tilbake med mer.

Sykkelsalg er også etter hvert blitt en stor del av Biltemas varesalg. I år selger kjeden 35 000 sykler til nordmenn.

- Vi har etter hvert tatt 10-12 prosent av sykkelsalget, sier Magne Teigland.

Slik har Biltema vokst:

1983: Fredrikstad (postordre)

1984: Sandnes, Sarpsborg og Trondheim (nyåpnet i 1994)

1985: Arendal

1990: Kristiansand

1996: Bergen

1997: Oslo

2002: Skien

2003: Sandefjord

2004: Bærum

2005 Hamar, Drammen og Ålesund

2006 Steinkjer og Haugesund

2007: Tromsø, Førde, Tønsberg og Fredrikstad (nyåpning)

2008: Kristiansund og Gjøvik. Fra juli: Åsane i Bergen