E18 Momarken - Sekkelsten

E18 Momarken - Sekkelsten

E-8 Momarken - Sekkelsten

Sted: Østfold

Prosjektkostnad eks mva: 500 mill kroner

Prosjekttype: Vegprosjekt

Lengde: 6,5 km

Byggherre: Statens Vegvesen

Landskapsarkitekt: Bjørbekk & Lindheim / Bukkene Bruse

Hovedentreprise vei: Veidekke

Entreprise Fusk bru og overgangsbruer: Mesta

Konstruksjoner E-8 linje: Askim Entreprenør

Masseflytting: Hæhre

Rådgivende ingeniører: Statens Vegvesen Region Øst i samarbeid med Norconsult AS - VA-anlegg: Hjellnes Consult - Elektro: Rasmussen & Strand

Reisetiden minsker når enda en E18-parsell gjennom Østfold nå er ferdig.

Ny E18 i Østfold finansieres gjennom den såkalte Østfoldpakka, som innebærer ca 3 milliarder til vegformål. Strekningen Krosby - Knapstad åpnes i 2010, her er tunnelen i Romsåsen allerede sprengt ut. For å få ferdig helt ny E18 gjennom fylket, gjenstår bare strekningen mellom Momarken og Melleby. Når dette arbeidet vil komme i gang er fortsatt i det uvisse. Vi vanlige bilister har et håp som er sammenfallende med fagfolkenes intensjoner; Om få år skal det være ny motorvei mellom Vinterbro og Ørje.

Fire felt

Den nye strekningen fra Momarken til Sekkelsten går gjennom kommunene Askim, Trøgstad og Eidsberg, og er på 6,5 km. Den har fire felt med total vegbredde på 20 meter. Strekningen har midtrekkverk, et viktig mottrekk mot de mange møteulykkene i trafikken. Eksisterende E18 vil nedklassifiseres til riksveg og gå inn i lokalvegsystemet. Kostnaden for motorveg mellom Momarken og Sekkelsten vil være på ca 490 millioner kroner. Det krevende arbeidet er fordelt mellom entreprenørene gjennom masseentrepriser.

Masseentrepriser

Det krevende arbeidet er fordelt mellom entreprenørene gjennom 5 entrepriser. Hæhre har utført en betydelig masseflytting, verdt 46 millioner. Veidekke har hatt ansvaret for selve veibyggingen, inkludert levering og legging av alle kummer og rør, bygging av sedimentasjonsbassenger, alle kryssområder med kantsteiner, belegning og utsmykning, samt vegbelysning og trekkerørtraseer. Asfalteringen utføres av Kolo Veidekke. I tillegg har Veidekke hatt omlegging av riksveg 22 på en ca 1,3 kilometer lang strekning. Totalt er Veidekkes entreprise på 105 millioner kroner.

Mesta har satt en prislapp på 9,1 millioner på byggingen av overgangsbruene Morenen bru på 59 meter og Kjeserud bru på 45 meter. I tillegg har Mesta en egen entreprise på Fusk bru, som er hele 137 meter lang.

Lokale Askim Entreprenør har hatt 4 bruer og en 40 meter lang kulvert ved Tenor, der den nye E18 går under  fv. 691. - Til vårt engasjement i prosjektet har det gått med 1000 tonn armering og 6500 tonn med betong. Det har altså vært et stort og krevende prosjekt for oss, som skulle utføres i løpet av et kalenderår, sier daglig leder Jørn Tore Måleng i Askim Entreprenør.

- Ordren på 38 millioner er betydelig for vår bedrift. Men denne erfaringen har gitt mersmak og vi ønsker å posisjonere oss når strekningen Krosby til Knapstad skal ut på anbud, avslutter Måleng.


Flere prosjekter