Bjørvika-tunnelen mest ulønnsom

Veiprosjektet i Bjørvika er dyrt og vil ikke gjøre trafikkflyten gjennom Oslo bedre. Samfunnsøkonomisk er den derfor et tapsprosjekt.

Det går fram av en liste Vegdirektoratet har utarbeidet over lønnsomheten i de 19 største veiprosjektene i landet. Der kommer tunnelen som planlegges i Bjørvika, der den nye operaen bygges, aller dårligst ut. Veiprosjektet koster mer enn 4 milliarder kroner, og anslås å ha en negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet på 2,9 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv. Bjørvika-prosjektet er dyrt og gir ikke større tidsbesparelser eller færre ulykker enn den veien som går der i dag, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet. Byrådsleder i Oslo, Erling Lae (H) mener likevel prosjektet er verdt hver krone. Uten denne tunnelen ville Stortingets vedtak om en ny opera i Bjørvika blitt en skandale. Operaen ville blitt liggende midt i et veikryss med containere på begge sider, sier Lae. Vegdirektoratets liste viser at kun fem av de 19 største prosjektene er samfunnsøkonomisk lønnsomme.