– Vi er veldig glade for at E39 Leirvika-Renndalen nå er åpnet. Trafikantene får en trygg vei med god fremkommelighet, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Den nye veien er ni meter bred, og fartsgrensen blir 80 kilometer i timen.
-Vi er veldig glade for at E39 Leirvika-Renndalen nå er åpnet. Trafikantene får en trygg veg med god fremkommelighet, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen.
Den nye veien er ni meter bred, og fartsgrensen blir 80 kilometer i timen.
– Stigningen opp fra Leirvika er på omtrent fire prosent, en betydelig forbedring sammenlignet med veien som har gått over Stokkjølen frem til nå. Asfalten som er lagt på de nesten fem kilometerne er delvis gjenbrukte masser, heter det i meldingen.
Når statssekretæren klippet snoren onsdag var det to måneder før fristen.
– Og budsjettet på denne parsellen ser også ut til å være innenfor rammene.
– Det er all grunn til å rose entreprenør Bertelsen & Garpestad og samarbeidet vi har hatt med dem. Det har vært veldig god framdrift og godt samarbeid begge veier. Alle har vært løsningsorienter underveis, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i Statens vegvesen i meldigen.
E39 Betna-Stormyra en utbygging av tre delstrekninger.
- Betna-Hestnes
- Leirvika Renndalen
- Staurset-Stormyra
Når alle tre delstrekningene blir ferdige i 2025 vil det gi 28 km ny 2-felts veg med 9 meter bredde, redusert reisetid med 7 minutter og 5 km innspart kjørelengde.
- Nøkkelord
- Anlegg