Foto: Glenn Lund/Bane NOR

Gjennomslag i jernbanetunnel i Sandbukta

Mosseordfører Hanne Tollerud fyrte av den første salven på Verket i november 2019. Onsdag kom gjennombruddet i Sandbukta.

Markeringen av åpningssalven i november 2019 var en storstilt samling med både politikere og naboer til stede, men det var kun en håndfull personer til stede for å bivåne gjennomslaget. Øvrige kolleger i Bane NOR og hos entreprenøren MossIA måtte nøye seg med videoopptak og feiring via Teams senere på ettermiddagen.

- Å se at fjellet åpner seg og at tunnelen kommer til syne er alltid spektakulært. Gjennomslag i tunnel er en viktig milepel for prosjektet, og det er gledelig å se at tunnelarbeidet har gått fremover på en sikker og god måte, sier prosjektsjef Birger Steffensen til Bane NORs nettsider.

Mossetunnelen, den 2,7 kilometer lange jernbanetunnelen mellom Mosseskogen og Kransen drives ut ifra Verket.

Først ble det sprengt ut drøyt 300 meter med rømningstunnel, før man kom ned til selve jernbanetunnelen. Derfra har det vært tunneldrift både nordover og sydover.

Det nordgående løpet har beveget seg i fjellgrunnen under Halløkka og Røysveien og gjennom Mosseskogen, før det ble gjennomslag ut i friluft i dag.

- Også i det sydgående løpet mot sentrum er det god fremdrift, og tunnelen har beveget seg under Halløkka og Osloveien og inn i de nye boligområdene i Sponvika. Gjennomslag ved Kransen er planlagt i 2022, skriver Bane NOR.

Prosjektet har per i dag drevet over 3.000 meter tunnel under Moss. Dette inkluderer 1.687 meter tunnel i Mossetunnelen, fordelt på 1.370 meter jernbanetunnel og 317 meter rømningstunnel. I Carlbergtunnelen, som går mellom Carlberg og Kleberget er det drevet 1.461 meter tunnel, fordelt på 598 meter jernbanetunnel og 863 meter rømningstunnel.