Siden da er alt det gamle elektriske utstyret fjernet og erstattet med et nytt. Også selve tunnelhvelvet har fått en oppgradering med ny sprøytebetong, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
- Det er en omfattende jobb som nå er ferdig. Deler av det elektriske utstyret som var i Lunnertunnelen, hadde nådd maksimal levetid, og det var nødvendig å skifte dette ut, sier prosjektleder Lars Magnar Allergodt i Statens vegvesen i meldingen.
Arbeidet har blitt utført av Mesta Elektro.
De siste dagene frem mot åpningen vil bli brukt til å teste og godkjenne det nye elektriske anlegget. Det er viktig at kommunikasjonen med Vegtrafikksentralen til Statens vegvesen fungerer. Skulle det oppstå en hendelse, er det nødtelefoner i alle SOS-skap inni tunnelen. Løfter du av røret, vil det automatisk ringe hos Vegtrafikksentralen, og de kan se hvor i tunnelen du ringer fra. I tillegg er det montert bommer som stenger vegen, på begge sidene av tunnelen.
- Nøkkelord
- Mesta
- Tunnel
- Statens vegvesen
- Anlegg