Nå er første kontrakt signert og byggingen er i gang på delstrekningen Dalenbrua - Lilleby skole øst for Trondheim sentrum. Fra venstre: Børge Kvitland (Peab), Gøran Fossmo (Peab), Ove Nesje (Vegvesenet), Torstein Ryeng (Vegvesenet) og Martin N. Myhre (Vegvesenet). Foto: Statens vegvesen

Peab bygger sykkelvei i Trondheim

– Vi skal bygge en sammenhengende hovedsykkelrute slik at sykkel skal være det beste alternativ for transport mellom østbyen og sentrum, forteller prosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen.

Statens vegvesen er byggherre for prosjektet som er en del av Miljøpakken i samarbeid med Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune.

– Vegvesenet skal bygge en attraktiv hovedsykkelrute med sykkelekspressvei-kvaliteter, samtidig som vi skal legge til rette for fotgjengere. Sykkelruta vil være sammenhengende og adskilt fra andre veier og kryss, slik at man skal kunne sykle uten å måtte stoppe opp, sier Ryeng til vegvesen.no.

Han legger til at en sammenhengende sykkelrute med høy standard på strekninger og i kryss forbedrer syklistenes sikkerhet, trygghetsfølelse og fremkommelighet.

– Vi vil at folk skal føle seg trygge når de sykler, det er et sentralt mål for oss å redusere ulykkespotensialet, spesielt mellom bilister og syklister, understreker han.

Bystyret i Trondheim mener det er viktig at målene i sykkelstrategien nås, samt de vedtatte målene om 14 prosent sykkelandel i 2023 og bygging av minst 35 kilometer og planlegging av minst 50 kilometer med vei særlig tilrettelagt for sykkel innen 2023.

Sykkelstrategien for Trondheim har som mål å doble sykkelandelen, noe som betyr at sykkel skal stå for ca. 14 prosent av alle reiser i Trondheim i 2025 mot ca. 7,5 prosent i 2009/2010.

Hovedsykkelrute Trondheim er delt inn i fire delstrekninger, byggingen starter først ved Dalenbrua–Lilleby skole, hvor kontrakten mellom Statens vegvesen og Peab Anlegg AS ble signert forrige uke. Kontraktssummen er på cirka 32 millioner kroner før moms. Entreprisen omfatter cirka 720 eter høystandard sykkelvei med fortau på Lilleby i Trondheim med tilhørende infrastruktur og støyskjerm mot jernbanen. Strekningen skal være ferdig bygget november 2021

De tre andre delstrekningene er:
* Gildheim–Leangbrua (planen er oversendt til kommunen til sluttbehandling, kan være ferdig bygget høsten 2022).

* Leangbrua–Dalenbrua (planlegging pågår, tidligst ferdig 2022/2023).

* Lilleby skole–Pirbrua (forprosjekt pågår).