Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, eiendomsdirektør i Oslo Havn, Åsa Nes og Pia Bodhal, fungerende daglig leder i FutureBuilt, foran Skur 38 på Akershusstranda. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise.

Oslo Havns hovedkvarter blir FutureBuilt-prosjekt

Oslo Havn er i full gang med å rehabilitere hovedkvarteret Skur 38 på Vippetangen, og nå er avtalen med FutureBuilt signert.

Skur 38 ble oppført som lager i 1915 og bygget om til hovedkontor for Oslo Havn i 1987. Bygget er ikke oppgradert siden 1987, og har derfor behov for en tidsriktig rehabilitering og en innvendig modernisering, skriver Oslo Havn i en pressemelding.

Bygget står på Byantikvarens gule liste og er utpekt som verneverdig i Maritim kulturminneplan for Oslo, og skal nå rehabiliteres etter sirkulære prinsipper. Eksisterende konstruksjoner skal bevares der det er mulig og oppgraderes bygningsfysisk for forlenget levetid.

Når bygget nå rehabiliteres har Oslo Havn satt i gang en stor kartleggingsprosess for å avdekke hvilke bygningsdeler som egner seg til gjenbruk i prosjektet eller i andre prosjekter. FutureBuilts kriterier for sirkulære bygg legges til grunn.

— FutureBuilt er Oslo-regionens utstillingsvindu for de mest ambisiøse prosjektene i byggenæringen. Oslo Havn har høye miljøambisjoner. Derfor er vi svært glade for at Skur 38 nå blir synliggjort som ett av forbildeprosjektene til FutureBuilt, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen i meldingen.

Pia Bodahl, fungerende daglig leder i FutureBuilt, er glad for å få Oslo Havn som en samarbeidspartner.

— Produksjon av byggematerialer medfører store miljøbelastninger, og FutureBuilt vil gjerne ha flere prosjekter i porteføljen med fokus på sirkulærøkonomi. Vi trenger utbyggere som går i front så vi får vist at det er mulig for byggebransjen å gi et solid bidrag til det grønne skiftet, sier Bodahl i meldingen.

— Vår miljøambisjon for rehabiliteringen av Skur 38 er å oppnå BREAAM-NOR Excellent sertifisering. Det er det nest høyeste nivået for miljøsertifisering av bygg, og svært ambisiøst for en mer enn hundre år gammel bygning. Rehabiliteringen av Skur 38 og samarbeidet med FutureBuilt vil gi oss nyttige erfaringer og kunnskaper for andre bygge- og rehabiliteringsprosesser i Oslo Havn, sier eiendomsdirektør Åsa Nes.

For å synliggjøre byggets historie som opprinnelig lagerbygg, vil det bli gjort endringer både i fasadene og innvendig. Tilbygget fra 1950 hadde en åpen loggia for Amerika-linjen med kraftige, åttekantete søyler, og her skal det etableres en tilbaketrukket glassfasade hvor de store søylene vil bli eksponert. I tillegg skal de opprinnelige lasteportene i fasaden gjøres mer fremtredende.