Illustrasjonsfoto

Vegvesenet høyt oppe i medieomtale-rangering

Vegvesenet ble omtalt i 60.000 medieoppslag i fjor. Bare Stortinget samt Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet ble mer omtalt i 2020.

Kjell Solem. Foto: Statens vegvesen

Dette kommer frem i en analyse gjennomført av mediebyrået Retriever.

I halvparten av oppslagene har Vegvesenet høy synlighet, ifølge medieanalysen.

- Vi har et stort fotavtrykk i hele Norge. Samferdsel er nært folk, skriver kommunikasjonsdirektør Kjell Solem i Statens vegvesen i en kommentar til Byggeindustrien.

Analytiker Espen Henanger i Retriever har gjennomgått Vegvesenets medieomtale og har funnet at 24 prosent av Vegvesen-oppslagene gjennom året er positive, mens sju prosent er negative. Det pekes på at Vegvesenet har både flere positive og flere negative saker enn gjennomsnittet av analyseselskapets kunder.

Henanger opplyser at analysen ble laget i forbindelse med et samarbeid med podkasten «Tut og mediekjør».

Solem peker på at Vegvesenets ledere og fagfolk er proaktive og stiller opp for media i stor utstrekning. I 44 prosent av oppslagene medvirker Vegvesenet med en talsperson.

Kilde: Retriever