Administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen. Foto: Kesko Norge

Kesko Norge tredoblet resultatet i 2020

Kesko Norge, som eier Byggmakker og elektrogrossisten Onninen, omsatte for 7,8 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet endte på 316,6 millioner kroner, opp fra 102 millioner i 2019.

Det skriver Kesko Norge i en pressemelding onsdag.

– Det har vært et veldig spesielt år. I pandemiens tidligste fase opplevde vi usikkerhet i alle våre forretningsområder. Innenfor byggevare har privatmarkedet vært sterkt gjennom hele pandemien. Omsetningen i bedriftsmarkedet var negativ i månedene etter korona-utbruddet, men tok seg kraftig opp på høsten. Den samme utviklingen ser vi for elektrogrossisten Onninen, der året ble avsluttet meget sterkt, sier administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen, i pressemeldingen.

2020-resultatene i Kesko-gruppen, som eier Byggmakker, Carlsen Fritzøe og elektorgrossisten Onninen, viser at Kesko Norge endte på 7,8 milliarder i total omsetning i året som gikk, en vekst på 20,4 prosent sammenliknet med 2019. Driftsresultatet gikk fra 102 millioner kroner i 2019 til 316,6 millioner kroner for 2020, og er et resultat som også inkluderer oppkjøpet av Carlsen Fritzøe.

– I juli 2020 kjøpte Byggmakker Carlsen Fritzøe, og ytterliggere 25 byggevarehus ble en del av den norske virksomheten. Oppkjøpet av Carlsen Fritzøe styrker vår posisjon i det norske markedet. Vi vil fortsette å jobbe med å skape vekst både organisk og gjennom oppkjøp i Norge, sier Kristoffersen.

– Folk har hatt både tid og lyst til å bruke penger på å pusse opp i dette ekstraordinære året. Nordmenn har i økende grad strømmet til Byggmakker gjennom pandemien. Veksten i fjerde kvartal var rekordhøy, sier Kristoffersen.

Kesko Norge-sjefen forteller at utstyr og materialer til hage og uteområder har vært de største vekstvinnerne i privatmarkedet i 2020.

– Svært mange har investert i terrasser, boder, hytter, garasje i løpet av året, og så har også griller og belegningsstein hatt en stor vekst. Nordmenn har med andre ord benyttet korona-året til å pusse opp i, men ikke minst rundt huset. Det er kanskje sånn at hjemmekontortilværelsen har gjort det ekstra motiverende å gyve løs på uteprosjekter, sier Kristoffersen.

Onninen har, ifølge pressemeldingen, også levert et godt år, og har både økt lønnsomhet og tatt markedsandeler, skriver Kesko.