Arkivfoto: Statens vegvesen / Kjell Wold

Har redusert saltbruken på riksveiene

I fjorårets vintersesong ble det brukt mindre salt i vinterdriften på riksveiene.

Totalt ble det brukt 95.000 tonn salt på riksvegir i vintersesongen 2019/2020. Det er en nedgang på 16 prosent fra året før. Da ble 113.000 tonn salt brukt.

– Riktig saltbruk er viktig for fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det er lokale værhold som har størst betydning for hvor mye salt som brukes fra sesong til sesong i ulike områder, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

– Det samlede nasjonale bildet er en nedgang, og vi er fornøyde med en utvikling hvor saltbruken reduseres, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

Han peker på at Statens vegvesen i flere år har hatt fokus på å få ned saltbruken, og stiller nå strengere krav til dokumentasjon ved bruk av salt.

– Både av miljøhensyn, for å redusere kostnadene og redusere rustskader på infrastruktur og kjøretøy er det sterkt ønskelig å få ned saltbruken. Entreprenørene får ikke lenger betalt per tonn sand og salt som strøs på vegnettet, men får godtgjørelse per minutt de har strødd sand eller salt, skriver etaten.

– En endring av oppgjørsform til godtgjøring per minutt er et viktig tiltak for å kunne oppnå et mer optimalt saltforbruk, sier Laksforsmo.

Alle driftskontrakter med oppstart etter høsten 2018 har denne oppgjørsformen. En driftskontrakt har vanligvis en varighet på fem år, så det er fortsatt aktive kontrakter som har mengdeoppgjør per tonn.

– I løpet av de neste årene vil de siste driftskontraktene være byttet ut. Effektiv bruk av ny teknologi til datafangst vil hjelpe driftsentreprenørene våre å ha et bevisst forhold til bruken av salt i vinterdriften, sier Laksforsmo.

Saltbruken varierer i de geografiske områdene i Norge. Noen områder har en økning i saltbruken i forrige vintersesong, som midt og nord, mens andre områder har en nedgang, som øst, vest og sør. Til sammen er det en nedgang på landsbasis.

Mengden sand som er brukt er økt fra 176.000 tonn vinteren 2018/19 til 185.000 tonn forrige vinter. Det er også en økning i antall brøytekilometer fra 7,65 millioner kilometer vinteren 2018/19 til 9,22 millioner kilometer forrige vinter.

– Dette skyldes en tøff og lang vinter i deler av landet, spesielt i nord, skriver Statens vegvesen.