Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet og Nye veier vil løfte klimarisiko inn i beslutningsprosesser

Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Publisert: 19.01.2021 12:32. Sist endret: 19.01.2021 12:33.

Klimaendringer kan føre til store skader på veiene, og Vegvesenet og Nye veier vil nå løfte klimarisiko inn i beslutningsprosessen når en ny vei skal bygges.

  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i

  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i
  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter
  • NHO-rapport: Venter innhenting – men i ujevnt tempo
  • Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge
  • Større strømbrudd i Bergen sentrum
  • Utøya-naboene anker ikke saken om 22. juli-minnestedet
  • Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil
  • NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArve Brekkhus

Prosjektet skal arbeide med:

 

* Et verktøy for veisektoren i Norge som operasjonaliserer klimarisiko i samfunnsøkonomiske analyser.
* Metodene skal være relevante for alle fasene i et veiprosjekt: planfasen, prosjektering og driftsfasen.
* Analysere forhold i samfunnsutviklingen som kan påvirke klimasårbarheten til veisektoren, og da særlig undersøke hvordan tiltak for å redusere utslipp av klimagasser kan påvirke transportmønster og transportomfang.

– Dette vil bidra til at vi sikrer veiene mot virkninger av klimaendringer, heter det i en felles uttalelse fra de to byggherrene.

Med støtte fra Norges forskningsråd og i samarbeid med Vestlandsforskning, NGI og Menon Economics utvikles et analyseverktøy som skal gjøre klimarisiko mer håndgripelig for beslutningstakere.

– Vi har lenge jobbet med å innlemme klimafare i metodene vi har for å planlegge ny infrastruktur. Vi skal bli bedre til å beregne og dokumentere kostnadseffektivitet av klimatilpasningstiltak, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland til vegvesen.no.

– Dette prosjektet vil gi oss bedre metoder for å beregne kostnader og nytteeffekter av klimarisiko og klimatilpasning, noe som bidrar til smartere beslutninger og mer effektiv offentlig pengebruk. Det er viktig for oss, og ikke minst viktig for samfunnet, sier administrerende direktør Annette Aanesland i Nye veier AS.

De pekes på at hensynet til fremtidig risiko ofte skaper begrensninger for bruk av knappe og attraktive arealer.

– Forståelsen av hva klimaendringer fører til, er i ferd med å endre bevisstheten om risiko på dette området. Klimaendringer fører til økt nedbør, mer erosjon, større fare for skred, flom og oversvømmelser. Veiene stenges 2.000 ganger i året som følge av skred. Redusert fremkommelighet er en risiko for samfunnssikkerhet og i tillegg fører til ekstra kostnader for vegbrukere, spesielt godstrafikk, skriver Vegvesenet i meldingen.

Forskningsrådet har bevilget seks millioner kroner, som kommer i tillegg til bidrag fra Statens vegvesen og Nye veier AS.

Les også:
  • Hareide skal igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser
  • Vil ha fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren innen 2025 - viktig for næringen, mener BNL

Nøkkelord:

Anlegg
 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

 

Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen