Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn

30 tonneren DX 300 LC-7, er en av maskinene Rosendal Maskin nå kan tilby i elektrisk utgave.

Publisert: 15.01.2021 15:18. Sist endret: 15.01.2021 15:18.

Rosendal Maskin ønsker å være med i det elektriske markedet på større gravemaskiner, og har nå inngått en avtale med den nederlandske Doosan-importøren Staad BV, som bygger om standard Doosan-maskiner til helelektriske ladbare maskiner.

  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i

  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i
  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter
  • NHO-rapport: Venter innhenting – men i ujevnt tempo
  • Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge
  • Større strømbrudd i Bergen sentrum
  • Utøya-naboene anker ikke saken om 22. juli-minnestedet
  • Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil
  • NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Ifølge Rosendal Maskin innebærer samarbeidet med den nederlandske Doosan-importøren at de nå kan tilby norske kunder følgende modeller:

* Doosan DX 19 – 2 tonn minigraver

* Doosan DX 165W-5 – 17 tonn korthekk hjulgraver

* Doosan DX 300 LC-7 – 30 tonn beltegraver

– Staad BV bygger om standard Doosan maskiner til helelektriske ladbare maskiner. Vi kan nå tilby et meget spennende konsept, som vi tror norske kunder vil se som et godt alternativ til hva som finnes på markedet, sier daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin i en pressemelding.

Tor Anders Høgaas
 

Daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin.

Han tilføyer at Doosan så langt ikke har lansert noen elektrisk drivlinje, men Rosendal Maskin forventer at også de vil komme med sine egne elektriske modeller i årene fremover.

Etterspurt hjulmaskin

To-tonneren DX 19 har en fast batteripakke på 32 kW, og 15 kW elektromotor. Batterikapasiteten er ifølge Rosendal Maskin på 12 timer ved normal drift, og ladetiden skal kun være på fem timer.

DX165W-5, 17 tonn korthekk hjulgraver, drives av en elektromotor på 102 kW, og med to batteripakker med netto effekt 130 kWh. Rosendal Maskin opplyser at rekkevidden er på åtte timer med middels belastning.

– Det finnes svært få elektriske hjulmaskiner på markedet, og er noe markedet har etterspurt. Det unike med denne maskinen er at batteripakkene kan løftes ut av maskinen og lades separat. Man kan da kjøre med ett batteri i maskinen, og lade ett batteri eksternt, forteller Høgaas.

Ladetiden er ifølge Høgaas tre timer per batteri (400 v /63A). I tillegg finnes det lader på maskinen, der man kan lade begge batteriene over natten. Maskin og hvert av batteriene er utstyrt med CCS ladekontakt, samme løsning som de fleste elbiler bruker i dag, skriver Rosendal Maskin i meldingen.

(saken fortsetter under bildet)

DX300 Electric 3 3
 

De ombygde elektriske Doosan-maskinene har batteripakker som kan løftes ut av maskinene for lading.

30 tonner med tre batteripakker

DX300LC-7, 30 tonns beltegraver, har samme ladekonsept som hjulmaskinen, men har tre batteripakker, hver på 130 kW netto effekt. Elektromotoren er på 145 kW, og rekkevidde er også her åtte timer ved middels belastning, opplyser Rosendal Maskin.

– Konseptet vi nå lanserer på det norske markedet, med utskiftbare batterier, er nytenkende og gir en større fleksibilitet enn maskiner med fastmonterte batterier. Dette gir muligheter til å benytte elektrisk gravemaskin der det ikke er infrastruktur for lading, sier Høgaas.

Har solgt den første maskinen

Han opplyser at Rosendal Maskin allerede har solgt den første maskinen, og at de jobber konkret med flere andre aktører som ser dette som et spennende konsept.

– Vi har spesielt tro på at hjulmaskinen skal bli godt mottatt i markedet. Produksjonen av slike maskiner er begrenset, men vi har sikret oss et antall produksjonsplasser dette året, forteller han.

Enova-støtte

Rosendal Maskin minner om at kundene kan søke støtte fra Enova på denne typen elektriske maskiner.

– Det er også viktig å merke seg at driftskostnadene er vesentlig lavere. Energikostnaden per time vil være omtrent 1/3 av kostnaden for en dieselmotor, sier Høgaas.

Foregangsland

Nyheten fra Rosendal Maskin kommer bare få dager etter at regjeringen la frem sin handlingsplan hvor de ønsker fossilfrie anleggsplasser innen 2025.

– Norge er et foregangsland, som er med på å drive denne utviklingen fremover. Vi opplever at det på verdensbasis ikke er det samme fokus, noe som gjør at produsentene av maskiner ennå ikke har det fokuset, påpeker Høgaas.

JCB satser elektrisk

Rosendal Maskin importerer som kjent også anleggsmaskiner fra JCB, som var tidlig ute med å lansere den elektrisk minigraveren 19C 1-E. JCB har også lansert en elektrisk minidumper på ett tonn, elektrisk trillebår, elektrisk teletruck og nå nylig JCB 525-60, elektrisk teleskoplaster med løftehøyde seks meter og løftekapasitet på 2,5 tonn, opplyser Rosendal Maskin

– Som de fleste andre produsenter starter JCB med de minste maskinene for å lære seg teknologien, for deretter å kunne lansere større maskiner etter hvert, sier Høgaas.

JCB-Elektriske-maskiner-kategori-800x600
 

Rosendal Maskin kan også tilby en rekke elektriske maskiner fra JCB.

Les også:
  • Hareide skal igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser
  • Vegdirektøren: - Skal bruke innkjøpsmakt for å oppnå ytterligere klimakutt
  • Veidekkes maskinpark klar for fossilfrie anleggsplasser - men sjefen advarer om biodiesel-utfordringer
  • Slik reagerer bransjeaktører på regjeringens fossilfri-mål

Nøkkelord:

Anleggsmaskiner, Miljø, Anlegg, Rosendal Maskin
 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

 

Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen