Knut Arild Hareide sier de skal trappe opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie. Foto: Samferdselsdepartementet

Hareide skal igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser

– Det er ikke nok å reise grønt, vi må også bygge veiene, tunnelene, banene, havnene og lufthavnene på en klimavennlig måte. Derfor trapper vi opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie. sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier Hareide i en pressemelding.

– De som bygger veier, jernbane og infrastruktur til transport i Norge er blant landets største byggherrer og har et særlig ansvar for å kutte utslipp. I Norge har vi fornybar energi, klimaambisjoner, kunnskap og et innovativt og framoverlent næringsliv. Det gir oss et godt grunnlag til å kutte utslipp, sikre grønn konkurransekraft og lede an i utviklingen av fossilfrie bygg- og anleggsplasser, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

De peker på at markedet for utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre anleggsmaskiner i dag ikke er modent nok.

– Det betyr at det er dyrt for entprenører å kjøpe utslippsfrie anleggsmaskiner. Eksempelvis er kostnaden på en elektrisk gravemaskin anslått til å være cirka tre ganger høyere enn dieselalternativet, heter det i meldingen.

De direkte utslippene fra bygg- og anleggsvirksomhet i Norge er estimert til cirka 600.000 - 700.000 tonn CO2-ekvialenter per år. Dette tilsvarer rundt 4 - 5 prosent av utslippene fra transportsektoren.

Med sikte på å legge til rette for at anleggsplassene skal være fossilfrie innen 2025, varsler regjeringen i henholdsvis klimameldingen og handlingsplanen for fossilfrie anleggsplasser å:

* igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser i regi av Samferdselsdepartementets etater og virksomheter.

* bruke krav i offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere utslippene fra anleggsplasser i transportsektoren.

* gradvis øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser til om lag 2.000 kroner per tonn CO2.

* ta sikte på å innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel fra 2022 som fram mot 2030 blir økt til samme nivå som i veitrafikken.

* igangsette utredning av krav og mål for fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren.

* vurdere virkemidler for å sikre effektiv massehåndtering fra anleggsplasser i transportsektoren.

* styrke kunnskapsgrunnlaget rundt klimagassutslipp fra anleggsplasser i transportsektoren gjennom å bedre statistikkgrunnlaget.

* utrede eksterne kostnader utenom utslipp av CO2 fra anleggsvirksomhet.

Se "Handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser innen transportsektoren" her