Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé, nord for dagens E39. Illustrasjon: Statens vegvesen

Seks vil bygge ny E39 Lønset-Hjelset

Seks leverandører hadde meldt sin interesse for å prosjektere og bygge nye E39 Lønset-Hjelset da fristen gikk ut torsdag.

Følgende firma har meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen, som Statens vegvesen lyste ut 14 november:

  • Bertelsen & Garpestad AS
  • Arbeidsfelleskap: Consto Anlegg Midt AS og Aurstad Tunnel AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • Arbeidsfellesskapet Syltern Christie
  • Peab Anlegg AS
  • Risa AS

Vegvesenet skal nå vurdere de ulike leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Gjennom prekvalifiseringsfasen skal det velges ut tre eller fire som vil bli invitert til å delta videre i anbudskonkurransen, skriver byggherren i en pressemelding.

- Vi planlegger å sende invitasjoner til de som går videre i løpet av uke 2 i 2021. Deretter skal vi arrangere oppstartsmøte med hver enkelt leverandør for å sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen i meldingen.

Entreprenørene får frist til å levere inn sine første tilbud innen 8. april. Deretter blir det forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud. De tar sikte på å inngå kontrakt med entreprenør for totalentreprisen i midten av juni 2021.

Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t.

I tillegg til 9,3 km. ny europaveg, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:

  • åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
  • åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
  • en 4-felts miljøtunnel på 100 meter

Vegvesenet anslår byggetiden til 2,5-3 år, og tror at nye E39 Lønset-Hjelset vil stå ferdig senest våren 2024.