Følgende firma har meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen, som Statens vegvesen lyste ut 14 november:
- Bertelsen & Garpestad AS
- Arbeidsfelleskap: Consto Anlegg Midt AS og Aurstad Tunnel AS
- Hæhre Entreprenør AS
- Arbeidsfellesskapet Syltern Christie
- Peab Anlegg AS
- Risa AS
Vegvesenet skal nå vurdere de ulike leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Gjennom prekvalifiseringsfasen skal det velges ut tre eller fire som vil bli invitert til å delta videre i anbudskonkurransen, skriver byggherren i en pressemelding.
- Vi planlegger å sende invitasjoner til de som går videre i løpet av uke 2 i 2021. Deretter skal vi arrangere oppstartsmøte med hver enkelt leverandør for å sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen i meldingen.
Entreprenørene får frist til å levere inn sine første tilbud innen 8. april. Deretter blir det forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud. De tar sikte på å inngå kontrakt med entreprenør for totalentreprisen i midten av juni 2021.
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t.
I tillegg til 9,3 km. ny europaveg, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:
- åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
- åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
- en 4-felts miljøtunnel på 100 meter
Vegvesenet anslår byggetiden til 2,5-3 år, og tror at nye E39 Lønset-Hjelset vil stå ferdig senest våren 2024.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg