Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Nå spikres Rogfast

I dag fraktes reisende over Boknafjorden i Rogaland i ferje. Men prosjektet Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel. Foto: Jan Kåre Ness / NTB

Publisert: 11.12.2020 06:42.

Gigantprosjektet Rogfast er ett skritt nærmere realisering når Stortinget nå vedtar finansieringen. Billig blir det ikke, verken for staten eller bilistene.

  • Fremtidens kontorer

  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

Nettleder

Fremtidens kontorer

Les også:

  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fremtidens kontorer
  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Pancom og Bratsberg Gruppen kjøpte eiendom på Skoppum
  • Norconsult tar undervisningsansvar i VA-faget
  • Nye tungvektsgravere fra Caterpillar
  • Trekker frem norsk byggeprosjekt i BBC-dokumentar
  • Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

Flere kontrakter

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Fredag avgir transportkomiteen på Stortinget sin innstilling i saken, som skal behandles i salen 18. desember. Stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) fra Rogaland frykter ikke lokal bompengemotstand.

– Bompengene er forbigående, man betaler i dag for å ta ferje. Bygges ikke Rogfast, blir det ferje til evig tid. Dette skjønner folk, og de aksepterer derfor bompenger, sier han til NTB.

Hvis alt går etter planen, vil den siste bompengeregningen bli betalt i 2033.

– Rogfast har stor tilslutning blant innbyggere og næringsliv, og vi ser alle fram til rask fremdrift i prosjektet, legger Stensland til.

I den reviderte styringsrammen på 20,6 milliarder kroner har statens andel økt til 8,2 milliarder, mens bompengeinntektene skaffer til veie 12,4 milliarder.

Les også:
  • Alle milliardkontrakter blir totalentrepriser, men Vegvesenet gjør ett unntak
  • Regjeringen gir klarsignal for Rogfast

Binder sammen regioner

E39 Rogfast er ett av Norges største samferdselsprosjekter og en del av prosjektet ferjefri E39.

Prosjektet knytter Stavanger-området til Haugalandet, gir en større bo- og arbeidsmarkedsregion og reduserer reisetiden mellom Stavanger og Bergen med omkring 40 minutter.

– Rogfast binder sammen store deler av sørvestlandet, og en av landets viktigste næringsklynger innen energi og maritim sektor blir styrket, sier Stensland.

Prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt ved en levetid på 75 år, ifølge en ekstern kvalitetssikring.

Verdens lengste

Rogfast-utbyggingen startet i 2018 og innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel.

Etter varsel om kostnadssprekk ga samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i november mer penger til utbyggingen. Det gjorde han gjennom å øke den statlige delfinansieringen fra 20 til 40 prosent.

Den undersjøiske tunnelen blir verdens lengste i sitt slag når den etter planen står ferdig i 2031.

– Boknafjorden deler Rogaland i to. Nå blir nord og sør knyttet tettere sammen, med under én times kjøretid fra Haugesund til Stavanger. Det gir selvsagt fordeler som bedre samarbeid og konkurransekraft, sier Stensland.

392 kroner per passering

I sin proposisjon til Stortinget forklarer Samferdselsdepartementet hvilke betingelser for renter og prisvekst som er lagt til grunn for bompengefinansieringen.

– Med disse forutsetningene er det regnet ut at brutto bompengeinntekter blir på om lag 19,7 milliarder 2020-kroner, inkludert inntektene fra forhåndsinnkrevingen, som startet i 2013, heter det.

Av dette skal 12,4 milliarder dekke deler av investeringskostnadene, 5,6 milliarder finansieringskostnader og rundt 1,1 milliarder innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.

Biler inntil 3,5 tonn skal betale 392 kroner per passering, mens tyngre kjøretøyer må ut med 1.176 kroner.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Tiltalt for grov kreditorsvik:
Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

 

Hersleth har full drift i nedstengnings-området
– vet at smitteverns-tiltakene fungerer

 

Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning

 

AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

 

Mer samspill
for AF Gruppen på Blindern

 

Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser

Annonsørinnhold
 

COWI på storjakt etter 70 nye ingenørder

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen