Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Alle milliardkontrakter blir totalentrepriser, men Vegvesenet gjør ett unntak

Statens vegvesen beveger seg i en retning med langt flere totalentrepriser, og i nesten alle store konkurranser følger Vegvesenet den såkalte Helgelands-modellen med prekvalifisering og forhandlinger med entreprenørene.

Publisert: 09.12.2020 13:30. Sist endret: 09.12.2020 13:37.

Med unntak av Rogfast-prosjektet, vil samtlige Vegvesen-kontrakter over en milliard kroner bli lyst ut som totalentrepriser. I segmentet 100 - 500 millioner kroner er det fortsatt enhetspriskontraktene som dominerer.

  • Fremtidens kontorer

  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

Nettleder

Fremtidens kontorer

Les også:

  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fremtidens kontorer
  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Pancom og Bratsberg Gruppen kjøpte eiendom på Skoppum
  • Norconsult tar undervisningsansvar i VA-faget
  • Nye tungvektsgravere fra Caterpillar
  • Trekker frem norsk byggeprosjekt i BBC-dokumentar
  • Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

Flere kontrakter

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Det viser Statens vegvesens nylig oppdaterte tilbudsplanrapport. I oversikten over Vegvesenets kommende konkurranser ligger det til sammen 24 prosjekter over 100 millioner kroner, som i stor grad planlegges utlyst i 2021 og 2022. Fordelingen mellom totalentrepriser og enhetspriskontrakter er helt lik, 12-12.

Ni milliardprosjekter

I tilbudsplanrapporten ligger det ni prosjekter hvor kontraktene er beregnet til over en milliard kroner. Seks av milliardkontraktene planlegges med totalentrepriser og tre med enhetspriskontrakter. Samtlige tre enhetspriskontakter kommer i Rogfast-prosjektet, og skal ifølge Vegvesenets oversikt lyses ut i 2021.

Ifølge utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, ville også Rogfast-kontraktene blitt lyst ut som totalentrepriser hvis planleggingen hadde startet i dag.

– Vi går utvilsomt i en retning der de største kontraktene våre blir totalentrepriser. Når det gjelder Rogfast, så har planleggingen og prosjekteringen kommet så langt at både vi og bransjen er enige om at det vil være lite hensiktsmessig å kjøre dette prosjektet med totalentrepriser, sier Davik til Byggeindustrien.

 

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Prekvalifisering og forhandling i alle kontrakter

Han mener overgangen til totalentrepriser i de største prosjektene er et viktig strategisk grep for Statens vegvesen, men Davik fremhever at det er minst like viktig at de nå i nesten alle store konkurranser følger den såkalte Helgelands-modellen med prekvalifisering, og ikke minst forhandlinger med aktørene.

– Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen tar seg av prosjekter over 200 millioner kroner, og i nesten alle våre kontrakter gjennomfører vi nå forhandlinger med aktørene, uavhengig om det er enhetspriskontrakter eller totalentrepriser. Det gjør at entreprenørene får en mye bedre opplevelse av hva vi som byggherre er ute etter, og motsatt har vi også mulighet til å få gode innspill og ikke minst en forståelse for hvordan entreprenørene har tenkt å løse oppgavene. Det har så langt vært veldig positivt, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra markedet, sier Davik.

Vil redusere antallet konflikter

– Er valget av totalentrepriser i de største kontraktene et grep dere gjør for å forsøke å redusere konfliktnivået i Vegvesen-prosjektene?

– Ja, i hvert fall når vi kjører totalentrepriser med forhandlinger i forkant. Det tror vi er veldig vesentlig i forhold til å redusere konfliktnivået i prosjektene. Vi kommer til å følge utviklingen i konfliktnivået tett, men fortsatt har vi igangsatte prosjekter som hadde blitt lyst ut på en annen måte i dag, fastslår Davik.

– I konkurransene vi kjører nå er vi på en helt annen måte enn før opptatt av å velge entreprenøren som har det mest fordelaktige tilbudet med tanke på blant annet løsninger, kompetanse og CO2-avtrykk. Det er med andre ord mange flere elementer enn pris som vurderes, og det er vi ganske sikre på vil slå positivt ut på konfliktnivået i bransjen, fortsetter Vegvesenets utbyggingsdirektør.

Flest enhetspriskontrakter under 500 millioner kroner

I segmentet 100 – 500 millioner kroner er det fortsatt et klart flertall av enhetsprisekontrakter i Vegvesen-prosjektene. Davik tror det er et bilde som kan vedvare.

– Jeg tror nok dette fortsatt vil være et segment hvor det blir flere enhetsprisekontrakter. Når vi går ut med de største kontraktene, så henvender vi oss til store entreprenører som er drevne på totalentrepriser, de har relasjoner med rådgivere, og de ser muligheter med å optimalisere gjennom en totalentreprise. I de litt mindre kontraktene, så forholder vi oss til et marked med vekslende erfaring med totalentrepriser. Det vil derfor være et konkurransevridende element hvis det er for mange totalentrepriser blant kontaktene som er litt mindre, mener Davik.

Handler om risikoplassering

– Hvilke vurderinger ligger bak valget om et prosjekt skal være totalentreprise eller enhetspriskontrakt?

– I bunn og grunn så handler dette om plassering av risiko. Hvis risikoen i prosjektet ikke er kontrollerbar og dermed vanskelig å prise for entreprenør, så er det best at byggherre tar risikoen. Der entreprenør har mulighet til å ta risikoen og ikke minst sammen med byggherre ta ned risikoen gjennom å få diskutert blant annet løsningsvalg, så er totalentrepriser bedre. Hva vi velger vil variere fra prosjekt til prosjekt, men som sagt vil vi dreie oss mer mot totalentrepriser i de største prosjektene, sier Davik, som også minner om at det finnes ulike typer av totalentrepriser.

– For eksempel kan vi ta ut tunnelsikringen av en totalentreprise og velge en oppgjørsform der risikoen blir plassert på byggherre, sier han.

Flest av de største kontraktene

Statens vegvesens oversikt over kommende prosjekter viser at 15 av 24 kontrakter over 100 millioner kroner ligger i segmentet pluss 700 millioner kroner, 37,5 prosent av kontraktene over 100 millioner blir milliardkontrakter. I segmentet 300-500 millioner kroner ligger det kun inne to prosjekter i Vegvesenets tilbudsplanrapport, mens i segmentet 100- 300 millioner ligger det inne seks planlagte kontrakter.

Davik er uenig i at vi nå ser en trend med flere store Vegvesen-oppdrag og færre jobber for entreprenørene som sikter seg inn på kontrakter under 500 millioner kroner. Han påpeker også at oversikten kan endre seg, ikke minst når NTP for perioden 2022 – 2033 legges frem våren 2021.

– Statens vegvesen vil fortsette å ha prosjekter i alle størrelser, og vi skal også fortsette å bruke hele verktøykassa med kontraktsformer, understreker Davik.

Fordelingen

I Statens vegvesens tilbudsplanrapport ligger det til sammen 24 prosjekter over 100 millioner kroner, som i stor grad planlegges utlyst i 2021 og 2022.

Fordelingen ser slik ut:

* 6 kontrakter i segmentet 100 – 300 millioner - 5 enhetspriskontrakter og 1 totalentreprise.

* 2 kontrakter i segmentet 300 – 500 millioner - 1 enhetspriskontrakt og 1 totalentreprise.

* 1 kontrakt i segmentet 500 – 700 millioner - 1 totalentreprise.

* 6 kontrakter i segmentet 700 – 1000 millioner - 2 enhetspriskontrakter og 4 totalentrepriser.

* 9 kontrakter i segmentet over 1 milliard kroner - 3 enhetspriskontrakter og 6 totalentrepriser.

Nøkkelord:

Anlegg, Vei, Entreprenører, Statens vegvesen
 

Tiltalt for grov kreditorsvik:
Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

 

Hersleth har full drift i nedstengnings-området
– vet at smitteverns-tiltakene fungerer

 

Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning

 

AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

 

Mer samspill
for AF Gruppen på Blindern

 

Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser

Annonsørinnhold
 

COWI på storjakt etter 70 nye ingenørder

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen