Illustrasjon: Bodø kommune

Foreslår kompakt byutvikling i Bodø

- Flytting av flyplassen i Bodø gir en unik mulighet til å utvikle et grønt og fremtidsrettet transportsystem i Bodø, sier avdelingsdirektør Unni M. Gifstad i Statens vegvesen til vegvesen.no.

- Vår anbefaling vil legge til rette for at flere velger å gå, sykle eller reise kollektivt, samtidig som den gir god og forutsigbar framkommelighet for næringstrafikken, sier hun.

Vegvesenet har nå levert konseptvalgutredning (KVU) for «Ny by Bodø - transportsystemer». Utredningen foreslår en trinnvis utbygging av veg til den nye flyplassen, og en kompakt og sentrumsnær byutvikling.

Konseptvalgutredningen har hatt som oppgave å se på hvordan transportsystemet i Bodø best kan utvikles når flyplassen flyttes lenger sør. Utredningen har skjedd i samarbeid med Bodø kommune, Nordland fylkeskommune, Jernbanedirektoratet, Avinor, Kystverket og Fylkesmannen i Nordland.

- Vi har vurdert flere alternative veitraséer til den nye flyplassen. Vår anbefaling er en løsning som ligger sør for den nye bydelen, og dermed ikke blir en barriere mellom ny og gammel by. Løsningen gir best rom for byutvikling, samtidig som den gir et robust hovedvegsystem, forklarer Gifstad.

- I denne løsningen blir veien én av hovedadkomstene til den nye bydelen, og leder biltrafikken utenom byutviklingsområdene.

Vegvesenet legger opp til trinnvis utbygging av det sørlige alternativet, også fordi det må bygges en arm for å få tilgang til ny flyplass.

- Det gir en effektiv og realistisk løsning på kort sikt, og samtidig vil trinn 2 være positivt for utviklingen av den nye bydelen og byen som helhet. Armen til flyplassen er kostnadsberegnet til 267 millioner kroner.

Rapporten er nå oversendt Samferdselsdepartementet, som beslutter valg av konsept/løsning. Departementet vurderer også om KVU’en skal sendes på høring og til ekstern kvalitetssikring, KS1.